Atea Sverige AB

Atea ökade sin vinst med 40 procent

Pressmeddelande   •   Mar 16, 2006 09:18 CET

Ateakoncernen ökade sitt rörelseresultat före avskrivningar (exklusive kostnader av engångskaraktär) med 40 procent under 2005, från 124 miljoner kronor till 173 miljoner kronor. Omsättningen ökade med 40 procent, från 5 502 miljoner kronor till 7 702 miljoner kronor.
– Vi är glada över att kunna göra ett så starkt resultat under samma år som vi i Sverige genomför integrationen mellan Atea och Martinsson, säger Sebastian Lindström, koncernchef Atea.

I mars 2005 förvärvade Atea IT-företaget Martinsson med över 700 anställda och 18 kontor i Sverige. Det omfattande arbetet med att integrera de två bolagen har dock inte hindrat Atea från att göra ett mycket bra resultat under 2005.

– Vi har satsat på att ha fullt tryck på marknaden samtidigt som vi arbetat intensivt med sammanslagningen och det har uppenbarligen varit en framgångsrik strategi, säger Lars Pettersson, VD för Atea Sverige.

– Vårt resultat visar att marknaden uppskattar en stor och tydlig spelare inom IT-infrastruktur, säger Sebastian Lindström.

För mer information, kontakta:

Sebastian Lindström, koncernchef Atea, 08-470 80 00, sebastian.lindstrom@atea.com
Lars Pettersson, VD Atea Sverige, 08-477 47 10, lars.pettersson@atea.com
Tomas Kihlstrand, ekonomichef Atea Norden, 08-470 80 00, tomas.kihlstrand@atea.com

Atea är Nordens ledande obundna leverantör av IT-infrastruktur. Med ett heltäckande utbud inom produktförsörjning, infrastrukturlösningar och drift gör vi IT-vardagen enklare för våra kunder. Genom lokal närvaro, branschledande logistik, dokumenterad kompetens och förfinad metodik för kostnadsanalys ökar vi nyttan med IT och sänker kostnaderna. Atea har cirka 1 400 medarbetare i hela Norden och omsätter drygt 7 700 MSEK. Läs mer på www.atea.se.