Atea Sverige AB

Atea övertar WM-data System Platforms

Pressmeddelande   •   Okt 07, 2003 08:47 CEST

Atea och WM-data har idag nått en överenskommelse om att Atea övertar WM-datas svenska verksamhet inom System Platforms, en verksamhet inom WM-data som arbetar med server- och datalagringslösningar. Verksamheten har 31 medarbetare och leds av Jan Gustafsson. Omsättningen är närmare 100 MSEK.

- Syftet med förvärvet är att vi i ännu högre grad ska möta våra kunders krav och vara en komplett leverantör av infrastrukturprodukter och relaterade tjänster, säger Thomas Keifer, koncernchef, Atea.

- Idag har vi en mycket stark position på volymprodukterna. Vi har det senaste året successivt även förstärkt vår kompetens och våra resurser som rådgivare vad gäller server- och datalagringslösningar. Med förvärvet av System Platforms får vi nu ytterligare en förstärkning såväl inom försäljning som på konsult- och rådgivningssidan vilket både våra kunder och våra samarbetspartners kommer att uppskatta, säger Pär Aspengren, VD, Atea Sverige.

- System Platforms är verksamma inom ett område som vi upplever ligger närmare Ateas erbjudande och vi ser därför att verksamheten kommer mer till sin rätt och får ett tydligare utrymme att vidareutvecklas inom Atea, säger Leif Carlsson, Sverigeansvarig på WM-data. Vi ser också positivt på att verksamheten kommer till ett bolag med en nära relation till

WM-data vilket grundar för ett framtida samarbete inom området för server- och lagringslösningar.

System Platforms kommer att vara en del av Atea från 1 nov och ledas av Jan Gustafsson.

Nuvarande server- och datalagringsverksamhet inom Atea kommer att ingå i nya Atea System Platforms.

Atea är Nordens ledande företag för försäljning, distribution och integration av IT-produkter och IT-infrastruktur. Genom Atea Value Chain erbjuder Atea ett helhetskoncept för IT-produktförsörjning. Affärsidén är att förenkla och effektivisera kundernas hantering av IT-produkter genom hela livscykeln. Atea koncernen (Atea Holding AB) bildades juridiskt 1 oktober 2001. Atea ägs av WM-data, det internationella investmentbolaget 3i samt Ateas ledning. Koncernchef är Thomas Keifer. Atea har cirka 660 medarbetare i hela Norden. Omsättningen 2002 uppgick till 6 061 MSEK.
www.atea.se

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Thomas Keifer, koncernchef Atea
E-post: thomas.keifer@atea.com