Atea Sverige AB

Atea startar nytt bolag inom tillväxtområde

Pressmeddelande   •   Feb 09, 2007 11:44 CET

(Sverige) Växande marknad och ökat kundbehov gör att Atea startar ett nytt bolag inom området informationshantering och samverkan (Information Management Solutions). Atea Information Management AB kommer att verka från och med april 2007 och fokusera på lösningar inom Enterprise Content Management.

När fusionen mellan Atea och Ementor slutförs under våren kommer erbjudandet för informationshantering och samverkan att operera under namnet Atea Information Management AB.

- Vi gör det här för att i ännu större utsträckning kunna fokusera på den snabbt ökande marknaden för lösningar inom informationshantering och samverkan samt våra kunders behov av dessa.. Vi kommer enbart att erbjuda det bästa som våra partner lanserar under 2007 och främst fokusera på lösningar inom Enterprise Content Management, dokumenthantering, ärendehantering och portal, i nära samarbete med våra huvudpartners IBM och Microsoft, men även med partners som EBI Systems/PLATINA och Go Pro. Detta är också produkter och lösningar som adderar mervärden till och stärker Ateas övriga erbjudanden inom exempelvis ip-telefoni och datalagring, säger Kristoffer Lundegren, ny vice vd, Atea Information Management AB.

Atea och Atea Information Management kommer att arbeta tätt ihop. Vilket innebär att Ateas befintliga kunder i Sverige kommer att kunna ta del av storsatsningen inom informationshantering via sina vanliga kanaler.

- Det här är bra för alla Ateas kunder liksom för alla kunder inom informationshantering. Just nu ser vi en explosionsartad utveckling inom området informationshanteringsapplikationer. I och med det här kommer vi att kunna fokusera ännu mer på kundens behov, samtidigt som vi stärker vår ställning som Sveriges största leverantör av it-infrastruktur, säger Lars Pettersson, vd, Atea Sverige AB.

Atea Information Management AB räknar med att sysselsätta cirka 75 personer och blir verksamt inom försäljning och levererans av programvara, konsulttjänster och förvaltningsstöd. Rekrytering av ytterligare konsulter pågår för fullt för att möta den ökade efterfrågan. Ateas vd Lars Pettersson blir vd även i det nya bolaget, vice vd och operativt ansvarig blir Kristoffer Lundegren.

För mer information, kontakta:
Lars Pettersson, vd Atea, +46 (0)8-477 47 10, lars.pettersson@atea.com
Kristoffer Lundegren, v vd och operativ chef Atea Information Management AB, +46 (0)733-671601, kristoffer.lundegren@atea.com

Atea är Sveriges ledande obundna leverantör av it-infrastruktur. Atea har över 1 000 medarbetare på 25 orter från Malmö i söder till Luleå i norr och en omsättning på 6 300 MSEK. Atea ingår tillsammans med Ementor och Topnordic i Ementorkoncernen som är noterad på Oslobörsen, med totalt 3 100 medarbetare på 48 platser i Sverige, Danmark, Finland, Norge och Lettland. Ementorkoncernen är Nordens största och Europas tredje största leverantör av it-infrastrukturprodukter och tjänster och omsatte drygt 15 000 MSEK under 2006.