Publit Sweden AB

Atingo – ett nytt bolag som radikalt förändrar villkoren för utlåning av eböcker på biblioteket

Pressmeddelande   •   Aug 21, 2013 21:00 CEST

Publit och Axiell berättar idag att de startar bolaget Atingo. Genom en innovativ teknisk lösning kommer Atingo att radikalt förändra villkoren för utlåning av eböcker.

Publit och Axiell inledde hösten 2012 ett samarbete med den uttalade målsättningen att förbättra utlåningen av eböcker på biblioteken. Utgångspunkten för samarbetet var insikten att förlag och bibliotek måste kunna kommunicera lånevillkoren direkt med varandra. Idag berättar Publit och Axiell att de fördjupar samarbetet, genom att starta bolaget Atingo.

– För förlagen är biblioteken viktigare än någonsin, som läsfrämjande institution såväl som marknadsplats. Men för att samarbetet mellan förlag och bibliotek ska fungera behövs en neutral mötesplats, säger Per Helin, VD på publiceringstjänsten Publit, som utvecklat den tekniska plattform som utgör grunden till Atingo.

– Atingo är ett stort steg framåt. Biblioteken behöver fler eböcker och fler valmöjligheter för att kunna serva sina låntagare, säger Joel Sommerfeldt, VD för Axiell, världens femte största bolag i sektorn.

Genom att fundamentalt förändra dynamiken mellan förlag och bibliotek öppnar Atingo upp för spännande samarbeten. Atingo – där förlag och bibliotek möts.

För mer information, www.atingo.se

För pressfrågor: Jonas Lennermo, CCO, Publit – 0703 763376 / jonas@publit.se

Publit Sweden AB

Publit är en publiceringstjänst för print-on-demand och eböcker. Publit gör det möjligt för vem som helst att på ett enkelt sätt publicera och sälja böcker. När du laddat upp dina böcker på Publits hemsida så blir de automatiskt tillgängliga överallt, i fysiska butiker såväl som i internethandeln. I och med samarbetet med Axiell kommer böckerna framöver även att finns tillgängliga på biblioteken.

Publit har förenklat processen att publicera och sälja böcker till ett enkelt gränssnitt och en affärsmodell helt utan investeringskostnader. Publit är stolta över att arbeta med närmare 300 förlag bara i Sverige, från självutgivande författare till de allra största förlagen, som Bonnier, Norstedts och Harlequin.

Per Helin, VD, Publit Sweden AB

per@publit.se

Axiell Group AB

Axiell utvecklar, i nära samarbete med kunderna, tekniskt avancerade och innovativa lösningar till bibliotek, skolor, arkiv och museer. Över 1 000 biblioteksorganisationer med flera tusen bibliotek i Norden och Storbritannien använder Axiells bibliotekssystem och Axiell Arena, verktyget för det virtuella biblioteket. Axiells system för arkiv och museum används av över 2000 kunder i Europa. Mer än 3 000 skolor använder Axiells system. Axiell Group, med huvudsäte i Lund och med mer än 240 anställda, är en koncern med kontor i Sverige, Danmark, Finland, Nederländerna, Norge, Storbritannien och Tyskland. Tillsammans utgör vi det femte största företaget i världen inom denna sektor.

Läs mer om oss och våra produkter på www.axiell.se

Joel Sommerfeldt, VD, Axiell Group AB

jst@axiell.com