Atlas Copco Sverige

Atlas Copco får stororder för leverans till gruva i Kongo

Pressmeddelande   •   Nov 27, 2006 09:09 CET

Stockholm den 27 november 2006: Atlas Copco har fått en order på över MSEK 100 på utrustning för underjordsbrytning – spränghålsriggar, bergbultar, last- och transportutrustning – till Kamotogruvan i Demokratiska Republiken Kongo.

Orden omfattar fyra ovanjordsriggar, fyra bergbultningsaggregat, fyra 15-tons lastare och sex gruvtruckar samt reservdelar och tillbehör. Leveranserna är planerade att starta under mars 2007.

Kamotogruvan i Katangaprovinsen i Kongo genomgår för närvarande ett omfattande utvecklings- och återuppbyggnadsarbete med sikte på att återuppta produktionen av koppar och kobolt under 2007. Enligt avtalet med Kamoto Operating Limited, konsortiet som driver projektet, ska Atlas Copco leverera den utrustning som primärt behövs för att starta gruvan på nytt. Gruvan beräknas komma i produktion under fjärde kvartalet 2007, för att efterhand komma upp i en årsproduktion av 150 000 ton koppar och 5 000 ton kobolt.

”Katangaprovinsen har levererat koppar och kobolt till världsmarknaden under mer än 70 år. På Atlas Copco är vi stolta över att få leverera modern gruvutrustning som kan hjälpa Kamotogruvan att återigen bli en producent av betydelse,” säger Björn Rosengren, chef för Atlas Copcos affärsområde Anläggnings- och gruvteknik.

Ordern togs hem av Atlas Copco Zambia Ltd, som ansvarar för Kongo. Ordern kommer att bokas under fjärde kvartalet.

För ytterligare information kontakta:
Björn Rosengren, Chef för affärsområdet Anläggnings- och gruvteknik
+46 (0)8 743 83 14 eller +46 (0)70 417 85 02
Joanna Canton, Presschef
+44 (0)1442 22 23 12 eller +44 (0)7971 65 01 15

Atlas Copco är en världsledande leverantör av produktivitetshöjande lösningar för industrin. Produkterna och tjänsterna sträcker sig från luft- och gaskompressorer, generatorer, gruv- och anläggningsutrustning, industriverktyg och monteringssystem till relaterad eftermarknad och uthyrning. I nära samarbete med kunder och affärspartners, och med mer är 130 års erfarenhet, utvecklar Atlas Copco för högre produktivitet. Med huvudkontor i Stockholm, Sverige, når Gruppen mer än 150 marknader globalt. Under 2005 hade Atlas Copco 27 000 anställda och en omsättning på SEK 53 miljarder.
Mer fakta finns på www.atlascopco.com

Atlas Copco Underground Rock Excavation är en division inom Atlas Copcos affärsområde Anläggnings- och gruvteknik. Divisionen utvecklar, tillverkar och marknadsför internationellt ett brett sortiment av tunneldrivnings- och gruvbrytningsutrustningar för olika underjordsapplikationer. Divisionen är starkt fokuserad på innovativ produktutveckling och eftermarknadsstöd, som ger kunden mervärde. Divisionens huvudkontor och dess största tillverkningscentrum ligger i Örebro i Sverige.