Atlas Copco Sverige

Atlas Copco fördubblar sin kompressorkapacitet i Kina

Pressmeddelande   •   Okt 21, 2004 09:47 CEST

Atlas Copcos affärsområde Kompressorteknik inviger för tredje gången en utvidgning av sin kompressormonteringsfabrik i Wuxi, Kina.

Den nya utvidgningen av Wuxi Atlas Copco Compressor Co. Ltd., fördubblar kapaciteten och sker bara tre år efter den förra expansionen. Utvidgningen behövdes inte bara för att möta den ökade efterfrågan på Atlas Copcos produkter utan också för att utöka sortimentet av tryckluftsprodukter som tillverkas i Kina. Här ingår turbokompressorer och portabla kompressorer.

“Den nya utvidgningen av Wuxi-fabriken ger oss möjlighet att möta den växande efterfrågan i Kina med ett utökat produktprogram och banbrytande produkter producerade med senaste tillverkningsteknik,” säger Bengt Kvarnbäck, chef för affärsområdet Kompressorteknik. “Investeringen stämmer med vår strategi att öka närvaron i Asien.”

Den helägda Wuxi-fabriken etablerades ursprungligen som ett samägt bolag 1994. Fabriken levererar främst till den kinesiska marknaden, men exporterar numera även till några andra länder i Asien. Vid sidan av fabriken i Wuxi har Atlas Copco genom köpet av Liutech 2002 även en kompressortillverkning i södra Kina, som tillverkar för den kinesiska marknaden under varumärket Liutech.

För ytterligare information kontakta:
Bengt Kvarnbäck, chef för affärsområdet Kompressorteknik
Annika Berglund, Informationsdirektör
08 743 8070 eller 070 322 8070

Atlas Copco är en internationell verkstadsgrupp med huvudkontor i Stockholm. 2003 uppgick företagets omsättning till ca 45 miljarder kronor (BEUR 4.9) med 98% av omsättningen utanför Sverige. Koncernen har närmare 26 000 anställda. Atlas Copco-företagen utvecklar, tillverkar och marknadsför produkter för luft- och gaskompression, entreprenad- och gruvutrustning, elektriska och pneumatiska verktyg, monteringssystem samt relaterad service och maskinuthyrning. Inom Gruppen finns ett antal välkända varumärken såsom Atlas Copco, RSC och CP Chicago Pneumatic. Se även www.atlascopco-group.com