Atlas Copco Sverige

Atlas Copco förvärvar spanskt kompressorföretag

Pressmeddelande   •  Jul 11, 2003 08:53 CEST

Atlas Copco S.A.E. Holding (Spanien) har tecknat en överenskommelse om att förvärva Puska Pneumatic S.A., Spanien, som har en årlig omsättning på cirka ME11 och 25 anställda. Köpeskillingen har inte offentliggjorts. Förvärvet är föremål för berörda myndigheters godkännande.

Puska är ett kompressorföretag i Abadiano Vizcaya i norra Spanien, som säljer oljeinsprutade skruv- och kolvkompressorer, lamellkompressorer och kyltorkar. Puska har en väl utbyggd försäljnings- och serviceorganisation för industrin och fordonsindustrin.

Puska kommer ingå i divisionen Industrial Air inom Atlas Copcos affärsområde Kompressorteknik. Företaget ska fortsätta arbeta med sitt etablerade varumärke. "Genom förvärvet ökar vi vår närvaro på den spanska marknaden", säger Ronnie Leten, divisionschef för Industrial Air. "Puska har en tydlig profil och ett mycket starkt varumärke inom sin kundbas."

Förvärvet ligger i linje med divisionen Industrial Airs strategi att öka närvaron på utvalda marknader för att därigenom nå fler kunder. Tidigare förvärv är Liutech i Kina under 2002 och Grassair i Nederländerna under 2001.

Industrial Air är en division inom affärsområdet Kompressorteknik som ingår i Atlas Copco-gruppen. Divisionens största fabrik ligger i Antwerpen, Belgien. Divisionen utvecklar, tillverkar och marknadsför internationellt ett brett sortiment oljeinsprutade och oljefria kompressorer samt luftbehandlingsutrustning som används i alla sorters industrier. Industrial Airs fokuserar på innovativ produktutveckling och eftermarknadsstöd, som ger kunden mervärde. Divisionen har cirka 3000 anställda globalt. Mer information finns på www.atlascopco.com.

Atlas Copco är en internationell verkstadsgrupp med huvudkontor i Stockholm. 2002 uppgick företagets omsättning till ca 48 miljarder kronor (EUR 5,2 miljarder), med 98% av omsättningen utanför Sverige. Koncernen har närmare 26 000 anställda. Atlas Copco-företagen utvecklar, tillverkar och marknadsför produkter för luft- och gaskompression, entreprenad- och gruvutrustning, elektriska och pneumatiska verktyg, monteringssystem samt relaterad service och maskinuthyrning. Inom Gruppen finns ett antal framgångsrika varumärken såsom RSC, Milwaukee Electric Tool, Chicago Pneumatic och AEG Power Tools. Ytterligare information om Atlas Copco hittar ni på vår hemsida: www.atlascopco-group.com

Kontakta:
Herman Matthyssen, marknadschef, divisionen Industrial Air,