Atlas Copco Sverige

Atlas Copco fyller 140 år

Pressmeddelande   •   Feb 21, 2013 09:00 CET

Atlas Copco grundades i Stockholm 1873, då tillverkade företaget produkter till järnvägen. Dagens kärnverksamhet går tillbaka till början av 1900-talet då de första kompressorerna, industriverktygen och bergborrmaskinerna tillverkades. Idag har Atlas Copco en världsledande ställning inom dessa produktområden och många andra.

”Vi har vuxit från verksamhet enbart i Sverige till att bli en multinationell grupp som når kunder i nästan 180 länder och bedriver egen verksamhet i 90 länder. Vår anda och våra värderingar har däremot aldrig förändrats. Atlas Copco står för innovation, hållbarhet och etik. Det handlar om att kunna utveckla nya produkter och tjänster för att tillgodose eller rentav överträffa kundernas behov”, säger Ronnie Leten, Atlas Copcos VD och koncernchef.

Atlas Copco har till jubileet tagit fram en hemsida – atlascopco.com/history – där besökare bland annat kan ta del av en podcast och en e-bok som beskriver Atlas Copcos spännande 140-åriga historia i Sverige och världen.

”Att fira 140 år är ett fantastiskt tillfälle att stärka vårt fokus på och relation till våra kunder, samt att skapa stolthet bland våra kollegor och entusiasm för framtida möjligheter. Vår historia visar vår starka erfarenhet som resulterat i innovativa och hållbara lösningar till befintliga och nya kunder, leverantörer samt nuvarande och framtida anställda”, menar Ronnie Leten.

Fokuseringen på att leverera hållbara och produktivitetshöjande lösningar uppmärksammades i januari då Atlas Copco återigen utsågs till ett av världens mest hållbara företag i den årliga listan Global 100.  Listan rankar företag som visar att de ökar produktiviteten och samtidigt förbrukar mindre resurser. Atlas Copco är rankad på 18:e plats, högst bland svenska företag.

För att markera företagets 140-åriga historia kommer Ronnie Leten att öppna NASDAQ-börsen i New York, USA, den 21 februari.

Atlas Copco är en industrigrupp med världsledande ställning inom kompressorer, expansionsturbiner och luftbehandlingssystem, anläggnings- och gruvutrustning, industriverktyg och monteringssystem. Med innovativa produkter och tjänster erbjuder Atlas Copco lösningar för hållbar produktivitet. Företaget grundades 1873, har huvudkontor i Stockholm och kunder i fler än 170 länder. Under 2011 hade Atlas Copco 37 500 anställda och en omsättning på 81 miljarder kronor.

Mer information finns på www.atlascopco.se