Atlas Copco Sverige

Atlas Copco kommenterar tingsrättens dom i patenttvisten mellan Atlas Copco och Sandvik

Pressmeddelande   •   Maj 07, 2004 15:33 CEST

Idag meddelade tingsrätten i Stockholm sin dom i patenttvisten mellan Atlas Copco och Sandvik.

Tingsrätten har i sin dom fastställt att Atlas Copco inte gör intrång i något av Sandviks patent. Tingsrätten lämnar därför Sandviks talan om förbud och skadeståndskyldighet utan bifall.

”Det är ett positivt steg att vi i tingsrätten fått gehör för vår uppfattning om att något patentintrång inte ägt rum,” säger Hans Sandberg, chefsjurist på Atlas Copco. ”Vi ska nu ägna tid åt att studera domen och domskälen i denna omfattande och komplicerade tvist.”

Atlas Copco och Sandvik konkurrerar på världsmarknaden inom gruvindustrin med sina respektive sortiment av gruvutrustning. Båda företagen är världsledande på området. I april 2001 lämnade Sandvik in två stämningsansökningar mot Atlas Copco gällande patentintrång. Det ena patentet avser en metod för att genomföra borrningsprocessen, det andra avser minneshantering i datorstyrda borriggar. Atlas Copco har i båda fallen svarat med att genstämma Sandvik då företaget menar att uppfinningarna redan var kända.

”Vi är noga med att under konstruktionsprocessen säkerställa att vi inte gör intrång på något befintligt patent,” tillägger Hans Sandberg.

KONTAKTA:
Annika Berglund, Informationsdirektör Atlas Copco AB
Tel: 08 743 8070 eller 070 322 8070

Atlas Copco är en internationell verkstadsgrupp med huvudkontor i Stockholm. 2003 uppgick företagets omsättning till ca 45 miljarder kronor (EUR 4,9 miljarder) med 98% av omsättningen utanför Sverige. Koncernen har närmare 26 000 anställda. Atlas Copco-företagen utvecklar, tillverkar och marknadsför produkter för luft- och gaskompression, entreprenad- och gruvutrustning, elektriska och pneumatiska verktyg, monteringssystem samt relaterad service och maskinuthyrning. Atlas Copco-gruppen äger ett antal framgångsrika varumärken såsom Atlas Copco, RSC, Milwaukee Electric Tool, Chicago Pneumatic och AEG Power Tools. Se även www.atlascopco-group.com.