Regi Research & Strategi AB

Atlas Copco mest omtyckt på börsen!

Pressmeddelande   •   Nov 28, 2013 08:46 CET

Atlas Copco mest omtyckt på börsen!

Atlas Copco är det mest omtyckta bolaget på de nordiska börserna. När analytikerna har utvärderat börsbolagens finansiella kommunikation har 21 kriterier vägts in, och inom hela fyra av dessa är Atlas Copco bland de fem bästa – VD:ns och CFO:ns prestation, företagsledningens trovärdighet samt kvartalsrapporternas funktionalitet.

Bäst totalbetyg av mid cap bolagen ger analytikerna finska Rautaruukki. Högst rankade svenska mid cap bolag är Nobia, som även kammade hem förstapriset i kategorin Bästa CFO genom Mikael Norman.

En av de aspekter av bolagens arbete analytikerna har bedömt är företagsledningens öppenhet – i vilken mån ledningen svarar på frågor samt i vilken utsträckning de är transparenta och lättförståeliga i sin kommunikation. Även här är Atlas Copco starkast av de svenska bolagen. De bolag analytikerna uppfattar som mest öppna efter Atlas Copco är Lundin Petroleum, BillerudKorsnäs, ASSA ABLOY och Holmen. Mest missnöjda, i termer av öppenhet, är man med Hennes & Mauritz, Meda, Hufvudstaden och SAS. Se hela rankinglistan över bolagens öppenhet i det bifogade pressmaterialet.

Följande vinnare presenterades vid IR Nordic Markets Awards igår den 27:e november:

• Bästa bolag, large-cap  Atlas Copco
  • Bästa bolag, mid-cap  Rautaruukki
  • Bästa VD, large-cap bolag  Johan Molin, ASSA ABLOY
  • Bästa VD, mid-cap bolag  Bengt Baron, Cloetta
  • Bästa CFO, large-cap bolag  Hans Ola Meyer, Atlas Copco
  • Bästa CFO, mid-cap bolag  Mikael Norman, Nobia
  • Bästa IR-chef, large-cap bolag  Ian S. E. Christensen, Coloplast
  • Bästa IR-chef, mid-cap bolag  Timo Pirskanen, Rautaruukki

Kontakta Regi för mer information om IR-studien.

Robert Skölfman, VD, 070 770 53 85, robert.skolfman@regi.se

För information om undersökningen och bilder från prisutdelningen, vänligen kontakta Caroline Tiala, 070 286 33 44, caroline.tiala@regi.se

Regi är ett stockholmsbaserat analys- och konsultföretag. Kärnan i de tjänster Regi erbjuder är olika former av analyserade interna och externa studier, vilka används som strategiskt beslutsunderlag vid affärsutveckling samt kvalitets- och förbättringsarbete. För mer information, besök www.regi.se