Atlas Copco Sverige

Atlas Copco öppnar nytt marknadsbolag i Tanzania

Pressmeddelande   •   Feb 15, 2007 11:49 CET

Atlas Copco har etablerat ett helägt marknadsbolag i Tanzania för att stärka närvaron i regionen och stödja den starka tillväxten där. Det nya bolaget har 25 anställda.

Det nya kundcentret, Atlas Copco Tanzania Ltd., kommer att fokusera på kunder inom gruvsektorn och marknadsföra kompressorer och generatorer samt gruv- och anläggningsutrustning och tillhörande eftermarknadsverksamhet.

”Tillväxtmöjligheterna i landet visar att det nu är tid att skapa en organisation som kan stödja Atlas Copcos utveckling. Genom det nya marknadsbolaget stärker vi vår närvaro och lägger grunden för fortsatt tillväxt i regionen”, säger Björn Rosengren, chef för Atlas Copcos affärsområde Anläggnings- och gruvteknik.

2002 öppnade Atlas Copco ett filialkontor i Tanzania. Idag förutser Atlas Copco en kraftig ökning av sin kundandel, särskilt inom gruvsektorn, och har därför etablerat ett marknadsbolag i landet för att kunna ge bättre service till dessa kunder.

Atlas Copco Tanzania kommer fortsatt att ingå i ansvarsområdet för Atlas Copcos regionalkontor för östra Afrika, som är baserat i Nairobi i Kenya. Benoit Etienne är bolagets verkställande direktör. Verksamhetsmässigt tillhör det affärsområdet Anläggnings- och gruvteknik.

För ytterligare information kontakta:
Björn Rosengren, Chef för affärsområdet Anläggnings- och gruvteknik
08-743 83 14 eller 070-417 85 0
Joanna Canton, Presschef
+44 (0)1442 22 23 12 eller +44 (0)7971 65 01 15

Atlas Copco är en världsledande leverantör av produktivitetshöjande lösningar för industrin. Produkterna och tjänsterna sträcker sig från luft- och gaskompressorer, generatorer, gruv- och anläggningsutrustning, industriverktyg och monteringssystem till relaterad eftermarknad och uthyrning. I nära samarbete med kunder och affärspartners, och med mer än 130 års erfarenhet, utvecklar Atlas Copco för högre produktivitet. Med huvudkontor i Stockholm, Sverige, når Gruppen mer än 150 marknader globalt. Under 2006 hade Atlas Copco 25 900 anställda och en omsättning på 51 miljarder kronor. Mer fakta finns på www.atlascopco.com.