Atlas Copco Sverige

Atlas Copco presenterar nya gruvlastaren Scooptram ST18 på Euro Mine Expo!

Pressmeddelande   •   Maj 05, 2014 18:19 CEST

Som guldsponsor av mässan Euro Mine Expo finns Atlas Copco på plats den 10-12 juni i Skellefteå, redo att presentera spännande nyheter. På plats kommer den nya gruvlastaren Scooptram ST18 att finnas, tillsammans med en ny simulator för underjordslastare, nya styrsystemet RCS 5 samt ett nytt automationssystem.

Den stora stjärnan på mässan är nya gruvlastaren Scooptram ST18, som är byggd för att matcha den framgångsrika gruvtrucken Minetruck MT6020, med 60 tons kapacitet. En klar fördel med den nya gruvlastaren är skopans utformning som enligt testerna penetrerar materialhögarna ännu bättre än föregångaren.

– Den optimerade skopan ger en snabbare lastningscykel och du får ut fler ton per månad, säger Ben Thompson, produktchef på Atlas Copco. Även för operatören blir det ett lyft, med bland annat mer benutrymme tack vare Atlas Copcos unika Footbox.

– Man ska inte underskatta ett bra benutrymme. Operatörer som har provat lastaren menar att de klarar av längre skift tack vare Footbox, säger Ben Thompson.Dessutom är sikten bäst i sin klass, även bakåt, detta tack vare den sluttande konstruktionen och kortare ramstrukturen.

Gruvlastaren kommer att finnas på plats för de som vill testa den nya Footboxen, eller se skopans utformning, och med simulatorn som kommer att finnas vid demoarenan finns möjligheten att få testa hur det känns att köra den nya lastaren på riktigt. I montern bjuder vi på spännande upplevelser och presentation av nya styrsystemet RCS 5 samt det nya automationsystemet. Besök oss i utställningshallen Zink, monter 182.

Atlas Copco är en världsledande leverantör av hållbara produktivitetslösningar. Gruppen erbjuder kunder innovativa kompressorer, vakuumlösningar och luftbehandlingssystem, anläggnings- och gruvutrusning, industriverktyg och monteringssystem. Atlas Copco utvecklar produkter och service med fokus på produktivitet, energieffektivitet, säkerhet och ergonomi. Företaget grundades 1873, har huvudkontor i Stockholm och kunder i fler än 180 länder. Under 2013 hade Atlas Copco en omsättning på 84 miljarder kronor och fler än 40 000 anställda. Mer information finns på

www.atlascopco.com.

Atlas Copcos affärsområde Gruv- och bergbrytningsteknik erbjuder utrustning för borrning och bergbrytning, ett komplett sortiment av tillhörande förbrukningsvaror samt service genom ett globalt nätverk. Affärsområdet bedriver utveckling för hållbar produktivitet i gruvor ovan och under jord, infrastruktur, anläggningsarbeten, brunnsborrning samt markarbeten. De viktigaste enheterna för produktutveckling och tillverkning ligger i Sverige, USA, Kanada, Kina och Indien.