Atlas Copco Sverige

Atlas Copco säljer del av uthyrningsverksamhet i Australien

Pressmeddelande   •   Aug 29, 2007 09:15 CEST

Atlas Copco har tecknat avtal om att sälja vissa tillgångar i Prime Industrial Rentals i Australien till Coates Hire Limited, för att fokusera verksamheten på uthyrning av specialprodukter för användning inom industrin.

Tillgångarna som säljs är huvudsakligen generatorer och luftkompressorer, samt fyra filialer med 52 anställda. Som en del av transaktionen kommer Atlas Copco att köpa Coates hyresflotta av oljefria kompressorer.

“Det här avtalet ger Prime möjlighet att fokusera på utvecklingen av specialuthyrning i Australien, ett område där vi har sett ökande efterfrågan,” säger Ronnie Leten, chef för Atlas Copcos affärsområde Kompressorteknik. “Det för Prime vidare i sin strategi för lönsam tillväxt, som är att utveckla applikationer för kunder inom industrin samt olja och gas, med en särskild inriktning på oljefria kompressorer och högtryckskompressorer.”

Prime Industrial Rentals kommer att fortsätta arbeta som en del av Atlas Copcos division Specialty Rental.

För ytterligare information kontakta:
Ronnie Leten, Chef för affärsområdet Kompressorteknik
+32 (0)3 870 2938 eller +32 (0)477 222 685
Daniel Frykholm, Presschef
08 743 8060 eller 0708 65 8060

Atlas Copco är en världsledande leverantör av produktivitetshöjande lösningar för industrin. Produkterna och tjänsterna sträcker sig från luft- och gaskompressorer, generatorer, gruv- och anläggningsutrustning, industriverktyg och monteringssystem till relaterad eftermarknad och uthyrning. I nära samarbete med kunder och affärspartners, och med mer än 130 års erfarenhet, utvecklar Atlas Copco för högre produktivitet. Med huvudkontor i Stockholm, Sverige, når Gruppen mer än 150 marknader globalt. Under 2006 hade Atlas Copco 25 900 anställda och en omsättning på 51 miljarder kronor. Mer fakta finns på www.atlascopco.com.

Specialty Rental är en division inom Atlas Copcos affärsområde Kompressorteknik. Divisionen erbjuder uthyrning av kompressorer och generatorer till kunder inom industrin över hela världen. Divisionen har ett flertal varumärken. Huvudkontoret ligger i Antwerpen i Belgien.