Atlas Copco Sverige

Atlas Copcos portabla kompressorer har tilldelats Red Dot priset 2006 för utmärkt produktdesign

Pressmeddelande   •   Mar 13, 2006 14:36 CET

Stockholm den 13 mars 2006: Atlas Copcos sortiment portabla kompressorer med benämningen HardHat™ har fått den välkända utmärkelsen Red Dot för sin utmärkta produktdesign.

Design Zentrum Nordrhein Westfalen i Tyskland har med sin berömda röda prick lyft fram enastående internationell produktdesign sedan 1955. I år kom mer än 2 000 ansökningar in från 41 olika länder och Red Dot-priset för produktdesign 2006 räknas som en av världens största designtävlingar. Hedersbetygelsen Red Dot är ett erkännande både av Atlas Copcos strävan efter förnyelse och av den höga kvalitetsnivån på HardHat™-kompressorerna.

“Den innovativa utformningen av de portabla HardHat™-kompressorerna gynnar kunderna med lägre driftskostnader och ett höjt andrahandsvärde,” säger Bengt Kvarnbäck, chef för affärsområdet Kompressorteknik.

Atlas Copcos tillförlitliga HardHat™-kompressorer förser pneumatiska verktyg, såsom tryckluftsspett, med tryckluft. Kompressorns huv, som inspirerat till namnet HardHat™, är producerad i ett av FN godkänt återvinningsbart material, som ger en hård, korrosionsfri yta, vilken ger kunden lägre driftskostnader samtidigt som andrahandsvärdet ökar. Trots att den portabla kompressorn används i tuffa miljöer behåller den sin finish och stärker därmed användarens moderna image.

Till redaktionen: Mer information om Red dot finns på www.red-dot.de.
För ett foto, gå till www.atlascopco.com/photo och skriv HardHat i sökfältet.

För ytterligare information kontakta:
Bengt Kvarnbäck, chef för affärsområdet kompressorteknik
Joanna Canton, presschef
+44 (0)1442 222 312 or +44 (0)7971 650 115

Atlas Copco är en världsledande leverantör av produktivitetshöjande lösningar för industrin. Produkterna och tjänsterna sträcker sig från luft- och gaskompressorer, generatorer, gruv- och anläggningsutrustning, industriverktyg och monteringssystem till relaterad eftermarknad och uthyrning. I nära samarbete med kunder och affärspartners, och med mer är 130 års erfarenhet, utvecklar Atlas Copco för högre produktivitet. Med huvudkontor i Stockholm, Sverige, når Gruppen mer än 150 marknader globalt. Under 2005 hade Atlas Copco 27 000 anställda och en omsättning på 53 miljarder. Mer fakta finns på www.atlascopco.com.

Portable Air är en division i affärsområdet Kompressorteknik i Atlas Copco-gruppen. Divisionens huvudkontor och dess största fabrik ligger i Antwerpen i Belgien. Divisionen utvecklar, tillverkar och marknadsför ett brett sortiment av portabla oljeinsprutade och oljefria kompressorer, samt portabla och stationära generatorer till bygg- och anläggnings- samt till generell industri. Divisionens produkter och service marknadsförs under ett antal olika varumärken. Divisionen har också kunder på utvalda geografiska marknader och industriella segment med uthyrning av temporära lösningar av luft- och energitillförsel.