TEKO, Sveriges Textil- och Modeföretag

Atlas Design utmanar konfektionsbranschen

Pressmeddelande   •   Jul 05, 2012 10:37 CEST

Göteborgsbaserade modekoncernen Atlas Design Group räknar med att spränga 300-miljonersvallen för 2012 trots en trög klädhandel. En viktig förklaring till ökningen är den lyckade lanseringen på varumärket A.FortyThree som inneburit fler och djupare samarbeten i detaljistledet.
– Vi är fortfarande inne i uppbyggnadsfasen av A.FortyThree. Till hösten går vi vidare och tar upp konkurrensen med konfektionsbranschen, säger Allan Ladow, VD för Atlas Design Group, som åter är helägt av Ladows efter att familjen köpte tillbaka Sjätte AP Fondens 35-procentiga ägarandel förra året.

Det är Atlas Design Groups framgångsrika satsning på skjortor som inspirerat företaget att gå vidare och skapa nya affärer i modebranschen. Tio år efter lanseringen omsätter skjortorna 65 miljoner, vilket även inkluderar en växande private label-verksamhet med kunder som brittiska varuhusjätten Debenhams och ett flertal andra ledande modekedjor.

Lanseringen av A.FortyThree inleddes i januari förra året och är en satsning som genomförs i etapper. Så här långt i uppbyggnaden består märket skjortor och en mängd accessoarer. Nästa steg är kavajer som lanseras i butikerna till hösten. Längre fram väntar fortsatta utbyggnader i riktning mot ett fullskaligt modekoncept.

A.FortyThree är en förkortning för Atlas Design 1943, året då Allan Ladows morföräldrar grundade verksamheten. Att knyta an till företagets långa gedigna design- och industritradition är en viktig del av profileringen:

– Ska du lyckas på dagens stenhårda modemarknad räcker det inte med ett bra kollektionsarbete. Du måste sätta in märket i ett större sammanhang så konsumenten har något att relatera och förhålla sig till. Även om A.FortyThree skapats som ett modernt och innovativt koncept är varumärket också frukten av den kunskap och de erfarenheter som byggts upp inom företaget genom åren och det här är en viktig del i vår marknadskommunikation. Dels för att det accentuerar den genuina känslan men också för att det fungerar som en kvalitetsgaranti, säger Allan Ladow och tillägger:

– Jämfört med skjort- och accessoarvarumärket Atlas Design, som är bredare och kan innehålla ett större antal stilar, grundas A.FortyThree i en tydligare konceptuell idé, med en mer distinkt målgrupp som vi kategoriserar som den medvetna mentala trettiofemåringen.

60 procent av Atlas Design Groups försäljning genereras utomlands och totalt är koncernen representerad i sju länder med dotterbolag i Tyskland och England och produktions- och designkontor i Hongkong, Fujian (Kina), Bangladesh och Como (Italien).

A.FortyThree säljs i dagsläget i Skandinavien, Tyskland och England. Ytterligare etableringar genomförs snart på marknader i Syd- och Mellaneuropa samt Nordamerika.

Förklaringen till det starka mottagandet för A.FortyThree menar Allan Ladow bygger på en kombination av attraktiva produkter, förtroendeingivande paketering och goda relationer bland distributörer och återförsäljare. Ett antal av de viktigaste opinionsbildande detaljisterna var med redan från början vilket skapade bra referenser i den fortsatta utvecklingen av distributionen.

Mycket energi kommer läggas på utvecklingen av A.FortyThree de närmaste åren med ytterligare fokus på design, försäljning och varumärkesbyggande. Under hösten intensifieras marknadsföringen med aktiviteter i printade och digitala magasin, sociala medier och andra nätrelaterade sammanhang.

– Vi vet att vi kan göra skillnad på marknaden och jobbar hårt för att bli en viktig spelare i det här segmentet, säger Allan.

Atlas Design är medlem i TEKO.

Ta mig till deras hemsida!