Birds Will Sing For You Enterprises

ATOMIC SWING TILL LOVE & PEACE HAVANA 2014!

Pressmeddelande   •   Nov 07, 2013 08:58 CET

Ett av Sveriges mest framgångsrika rockband genom tiderna, tillika ett av de allra mest stilbildande svenska nittiotalsbanden - Atomic Swing - är tillbaka!

Sedan genombrottet med 1992 års klassiska debutalbum har bandet framgångsrikt turnerat världen över och lämnat oförglömliga hits som ”Stone Me Into The Groove” ”Dream on” och ”Smile” efter sig. Senaste livstecknet var  2006 års ”The Broken Habanas” med stor tillhörande Skandinavienturné, efter det har det dock varit tyst kring kvartetten.

National är därför oerhört stolta att idag avslöja att Atomic Swing gör en helt exklusiv återföreningskonsert den 8:e mars 2014 på Love & Peace Havana-festivalen, i Kubas huvudstad. Scenen kommer att delas med bl a Kubanske giganten  X Alfonso och det är den klassiska originalsättningen det är frågan om:

Niclas Frisk - sång, gitarr
Micke Lohse - keyboards, sång
Petter Orwin - bas
Henrik Berglund - trummor

Festivalen startade 2011 som ett samarbete mellan Skivbolaget National, svenska festivalen Peace & Love samt Fabrica de Arte Cubano, som drivs av Kubanske megaartisten Equis X Alfonso.  Då Peace & Love-festivalen p g a ekonomiskt trångmål nödgades hoppa av 2012 kom Norska ambassaden i Havanna in som ny samarbetspartner, samtidigt ändrades festivalens namn till Love & Peace Havana – för att än mer accentuera kärleken till fantastiska Kuba och dess musik- och kulturliv av yttersta världsklass. På sikt är ambitionen att det ska vara en Skandinavisk kulturfestival med musik av allehanda slag i fokus, även att utgöra en kreativ mötesplats mellan Skandinaviska och Kubanska artister och konstnärer.

Tidigare år har artister som Timbuktu, Looptroop Rockers, Veronica Maggio och t ex Maskinen uppträtt.

Festivalen äger rum 5 –  8 Mars 2014, Mer detaljer och artistiskt innehåll avtäcks inom kort.

Pressförfrågningar: Petter Seander | petter@national.se | 0046739434920