Atronic

Atronics betalsystem på Karolinska Institutet

Pressmeddelande   •   Aug 22, 2013 07:00 CEST

Upphandlingen av nytt betalsystem till Karolinska Institutet i Solna är klar. I hård konkurrens med andra leverantörer vann Atronic med sitt PTM-system.

Karolinska Institutets nybyggda aula, Aula Medica, är tänkt att användas för såväl nobelföreläsningar och events som för seminarier och föreläsningar. Hörsalen rymmer 1000 sittplatser och i den sju våningar höga byggnaden finns också kontor, konferensplatser, restauranger och café. Här kommer många forskare, anställda, besökare och studenter att röra sig varje dag.

– Det ställs mycket höga krav på snabbhet, säkerhet och funktion i betalsystemet. Atronics lösning hanterar smidigt transaktionerna i restauranger, café och konferensverksamhet, säger Anders Renström, Atronic.

Gästen laddar sitt kort via webb eller laddningsterminal. Betalning i bemannade och obemannade kassor går snabbt och enkelt. Via webbapplikationen kan man också sköta bokningar av till exempel föreläsningssalar, konferensluncher eller fika till utbildningen. Transaktionen förs direkt till rätt kostnadsställe, utan tidskrävande manuell hantering.

– PTM-systemet är ett mycket komplett system som kan fylla också framtida behov och det har varit spännande att få vara med och ta fram en lösning för den här typen av verksamhet, säger Daniel Nergård, VD på Atronic.

Atronic levererar såväl hårdvara som mjukvara och beräknad driftstart är i september.

Om Atronic
Atronic är ett mjukvaruföretag som erbjuder helhetslösningar för effektivisering av betalningstransaktioner till privata företag och till organisationer inom offentlig sektor. Systemen genererar dagligen över 400 000 transaktioner.

Bland uppdragsgivarna finns Riksbanken, Karolinska Sjukhuset, Sahlgrenska Sjukhuset, Volvo Group, Umeå kommun, SSAB, SIDA, Länsförsäkringar, Swedbank, Posten, SVT, Chalmers, Rosenbad-Regeringskansliet, Atlas Copco, Swedish Match, Tetra Pak, SKF, Preem och SAS.