Chalmers Innovation

Att bygga en affär på 10 veckor

Pressmeddelande   •   Dec 11, 2013 13:20 CET

Den 4 december höll Chalmers Innovation sin fjärde demo dag på Visual Arena på Lindholmen, Göteborg. Här presenterade de team som genomfört Startup camp sina resultat och idéer. Det var högt tryck om platserna i publiken och när dörrarna stängdes var det fullsatt.

”Det är alltid spännande och inspirerande att lyssna på dessa drivna entreprenörer som på så kort tid som 10 veckor har lyckats komma så långt med sina affärsidéer. Jag ser fram emot att följa dem och deras resultat vidare, vissa kommer nog att gå riktigt långt. Drivna entreprenörer är en förutsättning för regionens framtid, och det visade Demo Day att det finns här i Västra Götaland”, säger Sophia Litsne, VGR.

Om Start up Camp

Startup Camp riktar sig till drivna, nytänkande entreprenörsteam som under 10 veckor ska utveckla sin produkt och testa mot kund. Till sin hjälp får teamen inte bara ta del av Chalmers Innovations erfarenhet, kompetens och nätverk av investerare. Det hålls även gästföreläsningar samt att teamen har tillgång till kontorslokaler dygnet runt på Chalmers Innovation, Stena Center. Allt det här driver entreprenörerna framåt under 10 veckor. De mest framgångsrika teamen har efter den här perioden en möjlighet till finansiering av Chalmers Innovation eller externa investerare. Till höstens camp togs 14 idéer in av 50 sökande. 11 av de här överlevde efter 10 veckor. 50 procent har redan fått etablerade uppdragsgivare.

"Chalmers Innovations Startup Camp har med sin erfarenhet, sina mentorer och deras kontaktnät varit ett mycket bra stöd i vår uppstartsfas. Att ha fått möjligheten att delta i campet har hjälpt oss att fokusera vår energi i rätt riktning och därmed accelererat vårt företags utveckling. Vi har också fått träffa andra företag i liknande situationer och kunnat utbyta erfarenheter vilket har varit mycket givande. Under de 10 veckorna campet varade har vi dessutom haft riktigt roligt tillsammans!", säger Daniel Dahlén, Aracne AB. Deltagare Camp hösten 2013

”Årets deltagare har återigen förvånat oss med sin drivkraft och förmåga att komma oerhört långt på bara 10 veckor. Med stöd av alla framgångarna kommer vi nu öka flödet än mer inför vårens Startup Camp”, säger Per Sahlin, Chalmers Innovation och ansvarig för startup camp

Nu är det dags igen att söka till vårens camp som startar i februari. Så är du en driven entreprenör med en teknikbaserad affärsidé så kontakta oss.

Läs mer: www.cistartupcamp.com

Mer om Chalmers Innovation Chalmers Innovation identifierar, utvecklar och finansierar teknikbaserade tillväxtföretag. Sedan starten 1999 har de varit med och startat 115 företag. Utvärderat 2 500 idéer. Företagen hade under 2011 en total omsättning på 558 miljoner kronor och 406 anställda. Tillsammans har det under åren totalt investerats 1,5 miljarder kronor i dessa bolag. De här resultaten gör att Chalmers Innovation idag är Sveriges ledande idéinvesterare och företagsinkubator. Chalmers Innovation är utvald att ingå i regionala samt nationella inkubatorsatsningar från Innovationsbron och Västra Götalandsregionen.

Chalmers Innovation is supported by the EU Competitiveness and Innovation Framework Programme (CIP)