Friskis&Svettis i Skövde

Att ge barnen vad de tål

Pressmeddelande   •   Mar 22, 2012 07:47 CET

- Vi inom Friskis&Svettis vill att alla barn ska inspireras till att röra på sig, säger Susann Lindelöf verksamhetschef för Friskis&Svettis i Skövde. Alla barn behöver rörelseglädje det är en rättighet. Vi menar att humöret blir bättre och att självkänslan ökar, liksom gläd­jen och kreativiteten. Vi vill bidra till barnens möjlighet till att utveckla en aktiv livsstil och denna gång genom att inspirera barn- och ungdomsledare inom föreningslivet.

Friskis&Svettis Skövde har under mars i samarbete med SISU idrottsutbildarna genomfört en utbildning för barn och ungdomsledare i två steg med Lars Thool från Tibro som utbildare. Under två måndagskvällar 5/3 och 19/3 så har 38 idrottsledare ifrån 10 föreningar funnits på plats hos Friskis&Svettis Skövde på Mariesjö för att lära mer om barn och ungdomars behov av styrketräning. Idrotter som fanns representerade var fotboll, gymnastik, handboll, innebandy, judo, simning, tennis.

– Det har varit en fantastiskt bra uppslutning säger Susann Lindelöf från Friskis&Svettis och Dennis Aronsson idrottskonsulent hos SISU idrottsutbildarna.

Lars Thool, med mångårig erfarenhet som fystränare både för vuxna och ungdomar, utgick ifrån studien ”Kunskapsöversikt: Styrketräning för barn och ungdom av Michail Tonkonogi, GIH”. Idrottsledarna har fått prova lämpliga grundövningar med variationer för att ta med sig hem till idrottsklubbens barn och ungdomsträning. Styrketräning är ett viktigt inslag inom idrotten eftersom den förbereder och anpassar kroppen för den idrottsspecifika träningen. När det gäller de yngre barnen så handlar det om att bygga in styrketräningsmoment genom lek, det ska vara roligt att träna styrka. Övningarna har som syfte att bana in rörelser och utveckla den neuromuskulära funktionen för att senare belasta.

Initiativet till denna aktivitet har Friskis&Svettis Skövde tagit som en del i satsningen Alla barnen som är ett gemensamt projekt inom hela Friskis&Svettis rörelsen, men också för att öka utbytet och samverkan inom idrottsföreningslivet i Skövde med närområde.

Aktuellt för barn- och ungdomar hos Friskis&Svettis Skövde just nu är dessutom två projekt inom Idrottslyftet som gör det möjligt för elever ifrån åk 1 på Kavelbro Bygg, Anläggning och Målare programmen att under våren träna förebyggande styrketräning en gång i veckan på skoltid. Kavelbrogymnasiets fyra åriga program har under mars provat Jympan Öppna Dörrar med ett 30-tal elever. Inbokat i april är Jympa för alla elever i åk 9 på Helenaskolan och i maj Jympa för omvårdnadseleverna hos Gymnasium Skövde.

Kontakt:
Susann Lindelöf
Verksamhetschef
Friskis&Svettis Skövde
tfn: 070-106 27 77

Mer info på webben: http://web.friskissvettis.se/allabarnen___10267.aspx

Bild skickas separat och finns även på Pressrummet för  Friskis&Svettis i Skövde på MyNewsdesk
eller på Facebook

Friskis&Svettis är en ideell idrottsförening med ett för idrottsvärlden ovanligt mål, ett leende. Tack vare 110 ideellt engagerade och utbildade funktionärer erbjuder Friskis&Svettis i Skövde lustfylld och lättillgänglig träning av hög kvalitet för alla. Idag tränar 535 000 medlemmar i 112 föreningar i Sverige och 39 i Norge, samt i föreningar i Helsingfors, Vanda, Köpenhamn, Bryssel, Luxemburg, Paris, London och Aberdeen.