Beijbom Books AB

Att hantera sorgen när din älskade gått bort. Ny bok skänker insikt, tröst och goda råd.

Pressmeddelande   •   Sep 19, 2014 07:38 CEST

Hur hanterar du din sorg när din partner dör? Hur orkar du leva vidare? 100 000 kvinnor och män tvingas varje år att uppleva och erfara hur det känns "när döden skiljer oss åt.

Med inlevelse, lyhördhet och stort personligt engagemang låter journalisten och författaren Ken Olofsson 23 kvinnor och män berätta sin historia om hur det känns att bli ensam, bli änka eller änkeman, då ens partner gått bort. Berättelserna finns nu samlade i boken "När livet måste gå vidare - att hantera sorgen när din älskade gått bort." (Beijbom Books). Boken avslutas med ett kapitel där Ken Olofsson själv ger oss sin berättelse om livet, döden, sorgen och smärtan kring sin stora kärlek, Marina, som dog alldeles för tidigt under dramatiska omständigheter.

Varje upplevelse av sorgens väsen, varje berättelse om saknadens själ, är högst individuell. "Vi äger inte sorgen, sorgen äger oss", säger biskop Ingmar Ström i ett av bokens kapitel, till en sörjande änka.

Döden i vår kultur är ett tabubelagt ämne. Vi talar inte gärna om döden. Ändå är döden en självklar del av livet. Och: så länge vi minns dem, så länge vi talar om våra kära avlidna, så länge lever de mitt ibland oss. Den som vågar bli vän med döden ger också sig själv chansen till ett rikare liv.

Boken är på 166 sidor, inbunden, i läsvänlig typstorlek och spaltbredd. Boken är kryddad av väl valda citat kring sorg och saknad. Björn Ranelid har skrivit bokens baksidestext.

Bland dem som medverkar i boken märks Sven Wollter, Lena Rainer, Arne Ljungqvist, Mona Tumba, Veijo Agardh, Toini Rönnlund, Olof Buchard, Edna Alsterlund (och 17 kvinnor och män till).

Kontakt med författaren:

Ken Olofsson, 070-777 49 43, ken.olofsson@privat.utfors.se

Kontakt med bokförläggaren:

Karl Beijbom, 076-775 50 86, karl.beijbom@gmail.com

Beijbom Books är ett familjeförlag som grundades 2009 av Karl Beijbom och hans döttrar. Ett bokförlag med allmän utgivning - aforismer och metaforer, lyriksamlingar och romaner, fackböcker och debattböcker. Vi har utgivit över 40 titlar. En av våra visioner är att bygga broar mellan länder och folk, kulturer och språk. Vi vill vara den språkliga gästfrihetens bokförlag. Några av våra titlar är utgivna under eget förlagsvarumärke i Frankrike och Kanada.