Stress Ner

Att lära sig medkänsla

Pressmeddelande   •   Feb 05, 2020 11:46 CET

Att lära sig medkänsla

Hur lär man sig medkänsla – och hur vidarebefordrar du den kunskapen till barn och barnbarn? Jo, genom stillhet, trygghet och ett par enkla övningar.

Nationalencyklopedin definierar medkänsla som att kunna känna smärta inför andras svårigheter, helt enkelt att ha sympati för dem som har bekymmer av något slag.

Medkänsla växer fram ur stillhet. Först och främst behöver du lära dig att känna medkänsla med dig själv. Genom att acceptera dig själv, och inte döma dig själv eller tycka att du aldrig är bra nog, bygger du respekt, förlåtelse och kärlek för dig själv – medkänsla. Det går inte att känna äkta medkänsla med andra om du inte har medkänsla för dig själv.

Stärk medkänslan genom att lägga handen på bröstbenet och andas långa djupa andetag samtidigt som du tänker på ordet kärlek. Ditt hjärta reagerar kraftfullare på detta budskap än du kanske tror.

Hjärtat är inte enbart en pump som skickar ut syresatt blod i kroppen, i hjärtat finns cirka 40 000 neuroner som gör att det kan känna, tänka och bestämma självt. Till exempel ser hjärtat till att kroppen utsöndrar hormonet som oxytocin som förstärker banden mellan människor. Hjärtat är alltså en förlängning av vår känslomässiga hjärna! Hjärtat blir hjälpt av positiva känslor och ett avslappnat tillstånd, så genom att praktisera eftertanke, tystnad och avspänning blir du mer harmonisk.

Genom att lära barnen denna enkla övning - att lägga handen på hjärtat - leder du in dem på medkänslans väg. Gör det mera praktiskt genom att låta barnen så några frön och följa deras tillväxt. Visa hur man vattnar dem, men inte dränker dem, ger dem ljus men skyddar dem från stark värme. Titta till plantorna en liten stund varje dag så att de får vad de behöver.

Allt gott,

Mette och Eva

Vill du läsa mer om hjärtats neuroner: https://utforskasinnet.se/hjartat-har-ocksa-neuroner/

Stressa Ner-krönikorna skrivs av naturläkare Mette Bohlin och journalist/författare Eva Robild. De har tillsammans skrivit böckerna Stressa Ner, Tonårsboken, MatOvanor samt Örtte & Huskurer, fyra böcker för ungdomar på lättläst svenska samt E-böcker på temat Tankar om, t ex Tankar om Stress, Tankar om Självkänsla. Dessutom finns ljudboken Stressa Ner med avspänningsövningar. Mette och Eva föreläser tillsammans och var för sig på företag och skolor. Mette håller även kurser i yoga, meditation och djupavslappning. Mer info på www.stressaner.se. Böckerna säljs i bokhandeln samt via www.robild.se