The Fair Tailor

Att lära våra anställda att läsa var den bästa investeringen vi gjort - Björn Söderberg berättar

Pressmeddelande   •   Dec 22, 2009 08:16 CET

Björn Söderberg är den svenska entreprenören som utsågs till årets bästa talare i Sverige 2008. I denna intervju berättar han om den bästa investering han någonsin gjort - Att lära sina anställda att läsa och skriva. Han driver idag tre egna företag i Nepal. Företagen gör allt från outsourcing av IT-tjänster till julkort av återvunnet papper. I Sverige är han numer mest för att föreläsa, han blev utsedd till årets talare förra året.

Björn berättar bland annat om den åtgärd han utfört som gett bäst pay back under sina åtta år som entreprenör i Nepal. 600kr kostade det och 75% av alla missförstånd försvann.

Björn ger även sin syn på socialt entreprenörskap, Nepal och han ger sitt bästa tips till den som funderar på att starta ett socialt ansvarstagande företag.

I den här videon blir Björn intervjuad av Lina Stjern från The Fair Tailor.

****************************
The Fair Tailor säljer rättvist producerade skräddarsydda skjortor i fin egyptisk bomull samt ekologisk växtfärgad bomull via internet.

The Fair Tailors tre grundläggande värderingar är:

• Arbete är bättre än bistånd, och handel med fattiga länder, på schyssta villkor, hjälper dem att utvecklas.
  • The Fair Tailor är vinstdrivande, men inte vinstmaximerande.
  • Det går att tjäna pengar och samtidigt bidra till en hållbar utveckling.

The Fair Tailors mål är att bidra till en hållbar utveckling i Nepal, att inspirera andra till att starta sociala företag, samt att bidra till att etablerade företag vågar satsa på en ekonomiskt och socialt hållbar verksamhet.

Kontaktinformation:
Lina Stjern, 0706-582 268, lina@thefairtailor.com
Sebastian Stjern, 0768-119 200, sebastian@thefairtailor.com
www.thefairtailor.com

Mer om The Fair Tailor hittar du på följande sociala medier:
Entreprenörsbloggen på Veckans Affärer
Facebookgrupp med 6000 medlemmar