SMIT

Att skriva med rösten lönar sig

Pressmeddelande   •   Mar 23, 2006 18:52 CET

Många har under åren försökt att använda röststyrning för att förenkla och snabba på skrivprocessen. Många har misslyckats. Men idag kan man med mycket gott resultat skriva med rösten både på svenska och på andra språk.

Finns på de större språken plus svenska
Idag kan man med mycket gott resultat skriva med rösten både på svenska och på andra språk. Svenskan är för närvarande det enda nordiska språk för vilket vi har ett helt fungerande taligenkänningsprogram -VoiceXpress™. Det internationella programmet Dragon NaturallySpeaking® 8 finns i versioner för engelska, tyska, franska, holländska, spanska och italienska. Specialvokabulärer finns för många yrkesgrupper

Det går snabbt när man skriver med rösten
På svenska klarar man av upp till 140 ord per minut och taligenkänningen når 96%.
D v s 96 ord av 100 blir rätt tolkade av programmet. Dragon NaturallySpeaking® 8 klarar 160 ord per minut, med 99 % taligenkänning. Det är två till tre gånger snabbare än en driven sekreterare kan skriva och upp till 10 gånger snabbare än den traditionella pekfingervalsen.

Fungerar grammatik- och rättstavningsprogram när man skriver med rösten?
Båda fungerar. Programmen skriver det man säger, men kan ibland tolka ord fel. Grammatik- och stavningskontroll finns hela tiden att tillgå för korrigeringar.

Man kan också arbeta mobilt
Den mobile användaren kan på fältet diktera in sina observationer eller besöksrapporter direkt i en digital diktafon. På kontoret låter man sedan datorn omvandla (transkribera) ljudfilen till vanlig text. För arbete med mobiltelefon finns också applikationen dataCollector som vid Riksstämman 2005 fick pris som årets bästa produkt för IT-stöd inom sjukvården.

Kan man använda taligenkänning och röststyrning med alla Windowsprogram?
Ja, det fungerar i ordbehandlingsprogram, kalkylprogram, e-postprogram, webbläsare och applikationsprogram. Resultatet blir detsamma som med mus och tangentbord, fast snabbare och rätt stavat. Mus och tangentbord fungerar parallellt med röststyrning.

Hur lång tid tar det att lära sig?
Med den utbildning som ingår i startpaketet kan man skriva och korrigera text med rösten redan efter det första utbildningstillfället. I steg två lär man sig mera avancerade tillämpningar.

Vilka har börjat använda tekniken?
Idag kan vi bland annat räkna in Sveriges Riksdag, exportföretag, myndigheter, forskare, läkare, advokater och privatpersoner. Inom tyska polisen och advokatväsendet samt EU-parlamentet är taligenkänning redan standard.

Från AMS konstaterar man att tekniken med röststyrning kan tillämpas med gott resultat för personer med begynnande belastningsskador.

VoiceXpress™ och Dragon NaturallySpeaking® 8 kan bli en lönsam investering
Mycket pengar skulle sparas i företag och organisationer om man, började använda taligenkänning och röststyrning istället för att skriva med tangentbordet. De företag och organisationer som börjat använda taligenkänning märker snabbt hur det påverkar hela organisationen. Detta gäller oavsett om man vill öka sin skrivhastighet, få tillgång till fria händer eller diktera direkt in i formulär.

Sollentuna 22 mars 2006

För ytterligare information kontakta:
Kalle Wannberg XnX Data AB, tel 08-626 7100
e-post: kalle.wannberg@xnxdata.se