Piratpartiet

Att utlämna Assange hotar pressfriheten

Pressmeddelande   •   Apr 14, 2019 19:19 CEST

I veckan arresterades Julian Assange, medgrundare av Wikileaks, av brittisk polis. Han åtalas för att ha brutit mot sina borgensvillkor i Storbritannien 2012. USA har begärt honom utlämnad för hans roll i att ha avslöjat amerikanska krigsbrott i Irak och Afghanistan - bland annat angrepp på civila och journalister.

“Oavsett vad man personligen tycker om Assange är det här en viktig fråga för pressfriheten. Ingen journalist ska åtalas för att ha publicerat statshemligheter, inte ens för att ha uppmuntrat sina källor att läcka material. Assange kan inte förvänta sig en rättvis rättegång i en hemlig specialdomstol i USA. Han bör inte utlämnas till ett land som konsekvent struntar i mänskliga rättigheter i dessa frågor - det hade skickat en tydlig signal om att tystna till framtida visselblåsare i Europa. Oavsett detta bör anklagelserna om våldtäkt i Sverige utredas och skuldfrågan klargöras av rättsväsendet.” säger Magnus Andersson, partiledare för Piratpartiet.

Assange utvisades plötsligt efter att styret i Ecuador bytts ut och att Wikileaks spridit anklagelser om att presidenten är korrupt. Detta belyser den prekära situation som Edward Snowden befinner sig i, fast i ett Ryssland med bristande respekt för mänskliga rättigheter, pressfrihet och rätten till ett privatliv. Om Ecuador kan upphäva Assanges asyl när de känner för det - vad kan inte då Ryssland göra mot Snowden?

Snowden är en känd visselblåsare och motståndare till massövervakning. Han blev 2013 en hjälte för att ha avslöjat en mängd olagliga och kränkande massövervakningsprogram i USA och allierade länder. Han förtjänar permanent säkerhet i en stat med bättre respekt för mänskliga rättigheter än Ryssland. Det är dags för Sverige att ge Snowden asyl.

Om Piratpartiet

Piratpartiet är ett svenskt, politiskt parti som grundades 2006. Partiet har sedan starten fokuserat på integritet, kultur och kunskap och svarar på de nya frågor som de gamla partierna ännu inte förstått att de måste ställa.

Idag finns det aktiva Piratpartiet i över 50 länder runtom i världen, med folkvalda representanter i EU-parlamentet, i isländska, tjeckiska och luxemburgiska parlamenten och på lokal nivå i Österrike, Kroatien, Frankrike, Tyskland, Finland, Nederländerna, Spanien och Schweiz.

Magnus Andersson, partiledare
partiledare@piratpartiet.se - 070 575 74 78