Audiodev AB

AudioDev effektiviserar verksamheten

Pressmeddelande   •   Apr 05, 2006 09:16 CEST

AudioDev, global marknadsledare inom tillverkning av testutrustning för optiska medier, genomför en effektivisering av verksamheten. Som en konsekvens av detta varslar AudioDev 25 tjänster och inleder omgående fackliga förhandlingar.

AudioDev gör bedömningen att marknaden för optisk media kommer fortsätta att växa, främst tack vare introduktionen av den tredje generationen optisk media, blå-laser. Trots detta anser AudioDev att marknaden för optisk media går in i en kommersiellt mer mogen fas. AudioDevs bedömning är att efterfrågan på DVD-testare kommer att minska i förhållande till tidigare års volymer, samtidigt som den nya generationens testare, blå-laser-testare, förväntas efterfrågas i lägre antal än tidigare generationers testare. En totalt sett minskad volymefterfrågan på testare skall dock ses i ljuset av en högre prisbild på marknaden.

Effektiviseringarna uppstår framför allt som en konsekvens av att de nya testarna medför såväl minskad produktionstid som garantihantering. AudioDev ser även möjligheter till besparingar i interna stödprocesser. Sammantaget uppskattas effektiviseringsinsatserna motsvara en övertalighet på cirka 25 tjänster.

”Vår globala marknadsandel inom testutrustning för optiska medier uppgår idag till cirka 50 procent. Även om vi bedömer att marknaden kommer att fortsätta växa och att vi kommer att ta nya marknadsandelar, genomför vi den här åtgärden för att säkerställa framtida kassaflöden. De konsekvenser åtgärden får för vår personal gör det självklart till ett smärtsamt beslut att påbörja denna process”, säger Christer Sjöström, VD på AudioDev

Neddragningarna kommer att ske i Malmöverksamheten och huvudsakligen inom produktion samt inre stödprocesser. Utvecklings- och försäljningsenheter kommer inte att beröras i större utsträckning. Fackliga förhandlingar inleds omgående.

Effektiviseringsåtgärderna förändrar inte företagets tidigare fastlagda strategi att bredda verksamheten med kompletterande förvärv.

Kontaktinformation:
Christer Sjöström, VD och koncernchef
E-post: christer.sjostrom@audiodev.com

Om AudioDev AB
AudioDev är en världsledande tillverkare av testutrustning för kvalitetskontroll av optiska medier så som CD och DVD. Nettoomsättningen 2005 uppgick till 218 miljoner kronor och de största marknaderna är USA, Asien och Europa. Huvudkontoret finns i Malmö. AudioDev är sedan september 2000 noterat på Stockholmsbörsen.

AudioDevs produkter säljs under varumärkena CATS och Go!. Produkterna i serien CATS är högprecisionstestare för kvalitetstestning av marknadens alla format. Go! är ett varumärke med produkter optimerade för produktionskontroll. AudioDev erbjuder också ett omfattande servicenätverk, liksom kundanpassad utbildning och oberoende testanalyser via AudioDevs TestCenter. Några av AudioDevs kunder är Technicolor, Ritek Corp., Microsoft, EMI, Pioneer, Cinram, Panasonic, Moser Baer India och CMC.