Epson Sverige

Augmented reality i fokus på Mobile World Congress 2014

Pressmeddelande   •   Feb 24, 2014 10:00 CET

24 februari 2014 – Under Mobile World Congress (MWC) 2014 kommer Epson att visa upp pågående samarbeten med ett antal teknikpartners för att demonstrera möjligheterna med de binokulära smarta glasögonen Moverio BT-200 och augmented reality (AR).

– På MWC kommer våra teknikpartners att visa upp revolutionerande applikationer för Moverio BT-200 som möjliggör för företag att använda augmented reality för att förbättra sin produktivitet och öka sin försäljning. Samtidigt öppnar vi upp för konsumenter att enklare och snabbare kunna ta till sig information än tidigare. Vi tror att det är framtidens företagande och ser fram emot att visa upp Moverio BT-200 och applikationerna på MWC, säger Vadim Couthon, Sverigechef på Epson.

Följande lösningar kommer visas upp av Epsons teknikpartners på MWC:

• APX Labs har utvecklat en affärsapplikation som integrerar SK Telecoms positioneringssystem med Moverio BT-200 för att upptäcka en användares närvaro inom ett antal olika zoner
  • Information Service International Dentsu presenterar en applikation i form av en AR-teater där användaren kan uppträda inför en virtuell publik
  • Scope AR presenterar en applikation som ger visuell och röststyrd vägledning för hur man ansluter ett hemmabiosystem
  • Wikitude visar upp två applikationer på MWC. Wikitude Planets är en pedagogisk applikation som gör att användaren kan titta upp mot himlen och se solsystemet och planeterna i rörelse. Dessutom kommer Wikitude presentera ett program som visar ur AR kan hjälpa företag att sälja sina produkter utan att behöva ha dem i lager
  • Wipro presenterar en WebRTC / RCS-baserad kommunikationslösning vars arkitektur integrerats med Moverio BT-200 för en sömlös AR-upplevelse

Epson är sedan tidigare mer kända för sina skrivare och projektorer, men är nu det första företaget att lansera transparenta och binokulära smarta glasögon. Genom att använda företagets marknadsledande projektorteknik i Moverio BT-200 skapar glasögonen nya möjligheter för hur företag och konsumenter till exempel konsumerar information, säljer varor och utbildar personal.

Video om Moverio BT-200: http://www.youtube.com/watch?v=J0EhFCDT4HE

Om Mobile World Congress
MWC äger rum mellan den 24-27 februari i Fira Gran Via i Barcelona, Spanien. För mer information om Moverio BT-200 besök: www.epson.se/moverio

Om Epson

Epson är ett globalt ledande företag inom bilder och innovation, som arbetar med att överträffa visioner hos kunder i hela världen med sina kompakta, energibesparande och träffsäkra tekniklösningar och med ett produktsortiment som innehåller allt från skrivare och 3LCD-projektorer för företag och hemmet till sensorer och andra mikroapparater.

Epson-koncernen drivs av Japan-baserade Seiko Epson Corporation, och har över 91 000 anställda i 97 företag världen över, och är stolta över sina kontinuerliga satsningar på den globala miljön och de områden de verkar inom. http://global.epson.com

Om Epson Europe

Epson Europe B.V., baserat i Amsterdam, är gruppens regionala huvudkontor för Europa, Mellanöstern, Ryssland och Afrika. Med cirka 1 594 anställda var försäljningen hos Epson Europe 1 583 miljoner EUR under räkenskapsåret 2010. http://www.epson.eu