Viatact AB

Augmented reality i mobilen

Pressmeddelande   •   Apr 04, 2014 11:51 CEST

Apputvecklaren Viatact i Lund har släppt en demo-app som visar ett par exempel på hur augmented reality (AR) kan användas i en app.

- Rätt utnyttjat, så tror jag att AR kan ge en riktig wow-faktor i många sammanhang. Tänk exempelvis om ni kan utrusta era säljare med en iPad och låta dem använda en AR-app för att visa hur era produkter ser ut på plats hos kunden, säger Magnus Berglund, grundare av Viatact.

Den nya demon heter "Viatact AR" och finns tillgänglig för gratis nedladdning från App Store: http://itunes.apple.com/se/app/viatact-ar/id846111158?l=sv&ls=1&mt=8
Demon är optimerad för både iPad och iPhone.

---

Augmented reality (AR) betyder att man blandar direkta intryck (oftast synintryck) från den verkliga världen med konstgjort skapade element. Detta kan gå till på lite olika sätt beroende på sammanhanget.

När det gäller mobilappar så brukar det oftast handla om att man lägger ut en sökarbild från mobilens kamera på skärmen och sedan lägger till digitala 3D-objekt i bilden på ett sådant sätt att det ser ut som att 3D-objekten faktiskt existerar i verkligheten. Illusionen blir mest trovärdig om appen använder bildanalys för att hela tiden justera 3D-objektens lägen i förhållande till kamerans position. Det finns även enklare metoder som exempelvis använder mobilens inbyggda GPS och kompass för att justera 3D-objektens lägen.

Augmented reality saknar än så länge en allmänt vedertagen översättning till svenska. Ibland används översättningen "förstärkt verklighet" (se t ex Wikipedia).

Viatact AB är ett litet apputvecklingsföretag, baserat i Lund, som dels utvecklar appar på beställning, dels erbjuder ett antal egna produkter på App Store.

Läs mer om Viatact på webben: http://www.viatact.com/sv/