Tour of Jamtland

August Jensen först i mål på den andra etappen av Tour of Jamtland.

Pressmeddelande   •   Aug 17, 2012 20:58 CEST

Den 194 km långa och 1800 höjdmeter hårda andra etappen mellan Vemdalen och Åre vanns av Trondheims VK:s August Jensen efter en makalös avslutning. Totalledaren Jesper Dahlström Team Cykelcity.se fortsätter visa fin form och kom in som två en halv cykellängd. Trea var gårdagens segrare Christoper Opie, Team UK Youth.

Den andra linjeloppsetappen bjöd riktigt på hög fart och offensiv cykling redan från starten i Vemdalen. Även dagens etapp hade en tuff avslutning inne i centrala Åre då Granenbacken med en snittlutning på 18 % skulle betvingas två gånger. Starkast den sista biten var den norske U23-mästaren August Jensen från TVK som efter en enastående avslutning var först över mållinjen.

- Det gick fort från början idag och jag provade att gå med i en utbrytning från början som inte kom iväg från klungan och därefter satt jag lugnt i klungan hela vägen in till Åre. Så när vi gick in i Granenbacken hade jag ganska pigga ben och på andra varvet kom jag loss i mitten av backen och kunde hålla undan in i mål, säger August Jensen, TVK som ligger åtta i sammandraget inför den avslutande etappen imorgon, 40 sekunder efter ledaren.

Dagens tvåa Jesper Dahlström, Team Cykelcity.se behåller ledartröjan och leder nu med 5 sekunder före Christoper Opie, Team UK Youth och 8 sekunder före trean Michael Olsson även han Team Cykelcity.se

- Kroppen känns bättre och bättre efter en segdragen TWAR-infektion så nu börjar jag komma iform igen. Det är bara att prova hålla ihop det även imorgon, säger Jesper Dahlström, Team Cykelcity.se

Imorgon fortsätter tävlingen Tour of Jamtland med den avslutande elitetappen och det verkliga kraftprovet mellan Trondheim – Åre, 214 km och 1800 höjdmeter.

Dessutom går de två motionsloppen Tour of Jamtland Cyclosportive 214km där motionärerna startar tillsammans med eliten och det kortare alternativet, Cyclosportive 60 km mellan Storlien och Åre som i år nästan lockat totalt 200 motionärer..

Mer information om resultat program och banprofiler finns på www.tourofjamtland.se

Pressbilder:

För mer information kontakta:

Christer Hillörn, medieansvarig, tel 070-690 14 50, christer@tourofjamtland.se

Anders Bromée, projektledare, tel 070-182 62 04, anders@tourofjamtland.se.

Tour of Jamtland är ett 4-dagars internationellt etapplopp för eliten där kungen av Skanderna ska koras. Tävlingen rör sig mellan de fyra orterna Östersund – Vemdalen – Åre – Trondheim och utgör ett verkligt kraftprov i nordiska cykelsammanhang. I tävlingen ingår även motionsloppet Tour of Jamtland Cyclosportive med sträckningarna Trondheim - Åre, 214 km och Storlien - Åre 60km. www.tourofjamtland.se