Ministyle Sweden HB

Auktoritet Inkasso AB allvarligt åsidosätter god etik i inkassoverksamhet

Pressmeddelande   •   Jun 07, 2011 14:24 CEST

Auktoritet Inkasso AB allvarligt åsidosätter god etik i inkassoverksamhet

Bedrägerier är en blomstrande industri i Sverige, som ökar kraftigt varje år. Enligt Metro "Förra året anmäldes det 111.818 bedrägerier" i vårt land. Här räknas inte de fallen som Polisen vill inte ta emot eftersom målsägande är småföretag. Framtiden ser dyster ut med en prognos på 150.000 år 2014.

Många blufföretag riktar sig in sig mot små- och nystartade företag. Ett av dessa blufföretag är Andreas Christian Efficiency Online AB (ACE Online AB) med Orgnr. 556685-4757 och säte i Partille. Denna företag har tre pelare i sin verksamhet:

1- vilseledande marknadsföring med tvivelaktiga försäljnings metoder

2- förhandla fram förlikning under hot av dyra rättsliga åtgärder för motparter

3- stöd av skumma inkassobolag som struntar i en god inkassosed

Ministyle Sweden HB anmälde Auktoritet Inkasso AB för brott mot inkassolagen (1974:182) § 4, § 8 i sitt samarbetet med ACE Online AB. Auktoritet Inkasso AB följer inte Datainspektionens föreskrift om ”god inkassosed”, Svens inkasso stadgar och dess etiska regler.

Som vi förstår – säger Henrik Hernandez Ministyle Swedens HB:s delägare - handlar det inte om ett enskild fall, det är en systematisk rutin brister enligt god inkassosed med tanke på Auktoritet Inkasso AB har kännedom om den verkliga verksamheten som driver ACE Online AB – bedrägeri och kan även vara grovt bedrägeri – påpekar Henrik.

"Inkassonämnden anser att inkassoombudet (Auktoritet Inkasso AB – min nota) i detta fall allvarligt har åsidosatt god etik i inkassoverksamhet.”(Ärende Dnr 116/2011) Samtidigt beslutade Datainspektionen att ”närmare granska Auktoritet Inkasso AB i ett särskilt tillsynsärende.” (Ärende Dnr 552-2011)

Ministyle Sweden HB är ett små företag som driver Ministyle.se, Sagolandet.se, Anais.se.