Civil Rights Defenders

Aung San Suu Kyi frigiven men inte fri

Pressmeddelande   •   Nov 14, 2010 10:54 CET

Civil Rights Defenders välkomnar frigivningen av den burmesiska Nobelpristagaren och oppositionsledaren Aung San Suu Kyi på lördagen. Hon släpptes när hennes husarrest löpt ut bara dagar efter Burmas första val på över 20 år, ett val som bygger på allt annat än demokratiska grunder.

Frisläppandet av Aung San Suu Kyi är av stor betydelse. Samtidigt måste Sverige och EU tydligt markera att frisläppandet – och valet förra helgen – inte ska ses som steg mot en förbättrad människorättssituation i landet eller mot demokrati.

Så länge verkliga förbättringar uteblir måste båda händelserna ses som ett led i militärjuntans försök att legitimera sitt styre och blidka omvärldens krav på demokratiska reformer.

Människorättskrisen i Burma består. Det finns fortfarande över 2 200 politiska fångar i landet. Militärjuntan har på ett systematiskt och brutalt sätt slagit ner alla försök till demokratiseringsprocesser som har initierats av oppositionsrörelsen.

Människorättsförsvarare fängslas på godtyckliga grunder för sitt arbete, och yttrande- och mötesfriheten är kraftigt kringskurna. Människorättsgrupper har rapporterat om krigsbrott och brott mot mänskligheten mot etniska minoritetsgrupper.

Konstitutionen från 2008 som banat väg för valet ger i praktiken inget stöd för demokratiska reformer utan riskerar endast att befästa militärens grepp om makten.  Militärjuntans eget parti, Union Solidarity and Development Party, har också tillkännagett att de har säkrat en överväldigande majoritet av platserna i parlamentet.

Aung San Suu Kyi har varit frontfigur för demokratirörelsen i Burma ända sedan studentupproret 1988. Hon och hennes parti National League for Democracy vann en jordskredsseger i 1990-års val men militärjuntan förvägrade dem möjligheten att bilda regering. Hon har suttit i husarrest i totalt 15 av de senaste 21 åren. Att hennes frigivning blir ovillkorlig, både formellt och i praktiken, är lika viktigt som det är osannolikt.

För en intervju och mer information kontakta
Brittis Edman, programansvarig för Sydostasien på Civil Rights Defenders, brittis.edman@civilrightsdefenders.org eller på telefon 0707-22 60 86.

Om Civil Rights Defenders

Civil Rights Defenders är en internationell människorättsorganisation med säte i Sverige. Vi försvarar människors medborgerliga och politiska rättigheter och stärker utsatta människorättsförsvarare.

Tillsammans med ett hundratal partnerorganisationer varje år granskar vi statsmakten och utkräver ansvar när lagar, eller deras tillämpning, strider mot människors rättigheter. Vi driver rättsprocesser och skapar opinion för att påverka beslutsfattare, förändra lagstiftning och förändra majoritetssamhällets attityder.

Civil Rights Defenders bildades 1982 och hette då Svenska Helsingforskommittén för mänskliga rättigheter. I september 2009 bytte vi namn till Civil Rights Defenders.