Socialdemokratiska studentförbundet

Aung San Suu Kyi fyller 66 år!

Pressmeddelande   •   Jun 20, 2011 10:00 CEST

Aung San Suu Kyi 66 år; glädj henne genom att stödja demokratirörelsen i deras krav på COI!

Aung San Suu Kyi fyller 66 år söndagen den 19 juni. Sin 65 årsdag fick hon fira i fångenskap, men sedan november i år är hennes husarrest hävd. Dock är inte detta ett uttryck för att förtrycket i Burma mjukats upp. Tvärtom behåller juntan ett stenhårt grepp om makten och omvärldens tystnad bidrar till att demokratirörelsen marginaliseras.

"När Aung San Suu Kyi frigavs i november förra året var det många som hoppades på att det skulle vara början på en utveckling mot demokrati i Burma. Tyvärr har juntan sett till att snarare stärka än lätta på sitt grepp om makten. Genom att frånta Aung San Suu Kyis parti NLD sin legala status har juntan kunnat marginalisera demokratirörelsen än mer" säger Magnus Nilsson ordförande Socialdemokratiska Studentförbundet.

NLD, National League for Democracy, vann i det senaste demokratiska val som genomfördes i Burma 80 % av folkets röster. I november förra året genomförde regimen ett nytt val där juntan på förhand såg till att försäkra sig om att man skulle behålla makten. NLD vägrade ställa upp i detta bluffval och fråntogs därför deras legala status. Det har fått drastiska konsekvenser för deras möjligheter att bedriva någon verksamhet.

"Omvärlden bidrar samtidigt till denna marginalisering av NLD genom att gång efter annan vägra dem moraliskt och ekonomiskt stöd. Ska Aung San Suu Kyi ha någon möjlighet att fria sin 67-årsdag i ett demokratiskt Burma måste NLD återfå sin legala status. Och för att de ska vara möjligt måste omvärlden agera" avslutar Magnus Nilsson.

Socialdemokratiska Studentförbundet uppmanar Sveriges regering att ställa sig bakom en så kallad COI (Commission of Inguiry), en FN ledd utredning för att undersöka om det som sker i Burma är brott mot mänskligheten och krigsbrott, så som rekommenderats av FN:s speciella rapportör om mänskliga rättigheter i Burma. Flera länder, bland annat Storbritannien, Tjeckien, USA och Australien ställer sig redan bakom en sådan utredning.

Nu är det dags för Sveriges regering att börja lyssna till Burmas demokratirörelse och Aung San Suu Kyi!

Vid frågor kontakta,

Magnus Nilsson, Ordförande för Socialdemokratiska Studentförbundet

0707-94  76 86

S-studenter är det av socialdemokraternas sidoförbund som aktiverar och representerar Sveriges studenter. Vi finns idag på tjugosju stycken högskolor, folkhögskolor och universitet, från Luleå i norr till Malmö i söder.