Aurumforum.se

Aurumforum.se satsar på tävling för unga talangfulla smyckestillverkare

Pressmeddelande   •   Aug 30, 2013 08:05 CEST

Aurumforum.se, en ny svensk onlineportal om smycken, gör i höst en satsning på unga smyckestillverkare. Med en vinstpott på 35 000 kr kan alla som är 30 år eller yngre vara med i den nya design- och hantverkstävlingen Årets Guldkorn.

Tävlingen är en satsning på den framtida smyckesbranschen där vinsterna är tänkta att vara bidrag till eventuella startkapital. 35 000 kr i värdecheckar hos Norsk Svensk Guld AB, en av nordens största leverantörer inom ädelmetallbranschen, kommer att delas upp på tre tävlanden. Vinnaren kan glädja sig åt en vinstsumma på 25 000 kr. Andrapristagaren vinner 7000 kr och tredjepriset är 3000 kr.

Många unga talanger

Intresset för smyckeskonst växer allt starkare i Sverige, kanske framförallt på hobbynivå. I denna tävling är både erfarenhet och utbildning irrelevant, då det är själva talangen som står i fokus.

– Vi söker efter Sveriges stora talanger som drömmer om en framtid där de får arbeta med guld eller silver. Vi vet att det finns mycket talang ute i landet och med den här tävlingen vill vi motivera och inspirera dessa blivande smeder och smyckestillverkare, säger Jennifer Pålsson, kommunikatör på Aurumforum.se.

Tävlingen börjar med en enkel skiss

Tävlingen är i första skedet en designtävling där alla som vill får skicka in en skiss på ett smycke eller bruksföremål under framtidstemat ”Sverige år 2079”. Av dessa väljs tio bidrag ut som kommer att tillverka sina kreationer som senare kommer att publiceras på Aurumforum.se för omröstning. Jennifer Pålsson förklarar att tanken med det är att väva in de nya medierna i en traditionell bransch:

-  Vi ville göra något som är lite mer nytänkande än bara en designtävling. Hantverket är viktigt att bevara men det kan göras på fler än de traditionella sätten. I många branscher är de nya kanalerna vardag men i guldsmedsbranschen är det inte lika självklart att använda sig av interaktiva medier, avslutar Jennifer.

De tre populäraste bidragen går till final där guldsmedsmästare korar ”Årets Guldkorn 2013” samt andra- och tredjepristagare.

Alla bidrag är välkomna senast den 29 september.

Aurumforum.se är Sveriges nya onlineportal där allt handlar om smycken. Läs nyheter, diskutera i forumet, hitta begagnade verktyg eller följ någon av våra bloggare. www.aurumforum.se