Autocom Diagnostic Partner AB

Autocom gör sitt bästa delårsresultat någonsin och storsatsar

Pressmeddelande   •   Okt 26, 2010 11:01 CEST

Diagnos- och kommunikationsföretaget Autocom Diagnostic Partner AB verksamt inom fordonsbranschen har gått starka genom lågkonjunkturen och redovisar sitt bästa delårsresultat någonsin. Stärkta av detta står man nu inför en storsatsning där företaget bland annat ska rekrytera och stärka sin organisation med 20-talet personer.

När siffrorna för årets första nio månader presenterades var det en mycket positiv bild som visades upp.  En omsättningsökning på 13 % till drygt 65 miljoner SEK med en vinstmarginal om 28% är det bästa resultat företaget hittills redovisat. Noterbart i sammanhanget är att även 2009 var ett rekordår med en omsättningsökning på närmare 30 % vilket visar att den positiva trenden håller i sig.

Vi är glada och stolta över vårt resultat säger VD Bengt Andersson. Ytterst visar detta att vårt hårda arbete nu börjar ge resultat och marknaden svarar och tycker om våra produkter. Vi har lagt ned mycket kraft de senaste åren på att användaranpassa våra diagnos- och kommunikationsverktyg, vilket nu börjar skörda framgång. Andra framgångsfaktorer som bidrar är en markant ökad export och intressanta samarbeten med bland annat Svensk Bilprovning.

Dessa framgångar har gett Autocom mycket bra förutsättningar inför framtiden. Marknaden för fordonsdiagnostik växer och företaget har satsat mycket på utveckling av nya produkter och kunskapsområden vilket man nu växlar upp ytterligare. Bland annat har två nya affärsområden bildats och ansvariga för dessa rekryterats. Nu väntar en tillsättning om ytterligare cirka 20 tjänster inom utveckling, försäljning och administration.

Vidare kommer företaget fokusera på samarbeten med bland annat fordonstillverkare och återförsäljare runt om i världen. Målsättningen är att fortsätta att växa med drygt 25% under 2011.

Vi firar 20-årsjubileum nästa år, och ser mycket positivt på de kommande 20 åren avslutar Bengt Andersson.

För mer information kontakta VD Bengt Andersson på telefon 0520-47 07 02.

Fakta Autocom Diagnostic Partner AB

Autocom är verksamma inom fordonsdiagnos- och kommunikationsbranschen. Autocom har all utveckling, produktion och försäljning förlagd i Sverige med huvudkontor i Trollhättan. Företagets instrument och utrustning finns idag på närmare 50 000 verkstäder i mer än 31 länder runt om i världen. Företagets produkter kännetecknas av hög tekniknivå, pålitlighet och användarvänlighet.

Omsättning 2009:              78 miljoner SEK
Antal anställda:                  62