Autodesk

Kontakt : Jeanette Kinding, tel 0705-260 152
Email: jeanette.kinding@autodesk.com

Autodesk bjuder in studenter att delta i 3D designtävling
Välkommen att visa din talang och innovationskraft med hjälp av Autodesk Inventor!

GÖTEBORG 24 januari, 2007 — Autodesk lanserar idag en ny världsomspännande designtävling för högskolestudenter; Inventor Student Design Contest. Fram till den 1 maj är studenter vid högskolor och universitet välkomna att leverera sina bidrag, som ska vara utförda i 3D med hjälp av Autodesk Inventor, och kan därmed vinna fina priser från HP, AMD och 3Dconnexion. Juryn som består av Autodeskpersonal, designproffs och ledande industriföreträdare, bedömer de olika bidragen baserat på innovationsgrad, estetik och hur väl man utnyttjat möjligheterna i programmet. Vinnarna tillkännages den 15 maj 2007.

“Dagens studenter är morgondagens ledande innovatörer och den här tävlingen är vårt sätt att hjälpa dem visa sin talang och kreativitet”, säger Robert ”Buzz” Kross, vice president för Autodesk Manufacturing Solutions. “Det här är en värdefull möjlighet för unga innovatörer att ytterligare utveckla sitt designkunnande och samtidigt visa framfötterna för kommande arbetsgivare och branschexperter.”

Autodesk Inventor är världens ledande 3D-program för tillverkningsindustrin och används på ansedda högskolor och universitet världen över. Användarvänligt och enkelt är det ett smidigt verktyg som hjälper studenterna bygga upp, tillämpa och testa sitt designkunnande och till sist gå ut i arbetslivet väl förberedda och med en konkurrensfördel. Autodesk har bidragit till kunnandet och utvecklingen av nästa generation ingenjörer genom att lansera the Student Engineering and Design Community, en webbportal som ger studenter möjligheter att ladda ner gratis* Autodesk-program, som Inventor. Den som önskar delta i the Inventor Student Design Contest måste först registrera sig där genom att besöka www.students.autodesk.com.

Förutom uppmärksamhet i rätt sammanhang, får vinnarna ta emot fina priser.
• Första pris: en förstklassig HP xw4400 Workstation, med ATI FireGL V7200 grafikkort och en 20" plattskärm, samt en 3Dconnexion SpacePilot.
• Andra pris: Xbox 360 spelkonsol, designad med hjälp av ATI FireGL från AMD, samt en 3Dconnexion SpaceExplorer.
• Tredje pris: ATI FireGL 7200 grafikkort och 3Dconnexion SpaceTraveler.
• Fjärde pris (fem stycken): ATI FireGL 3300 grafikkort från AMD och 3Dconnexion SpaceNavigators – Personal Edition.

“De som arbetar med konstruktion och design behöver de vassaste hård- och mjukvaror som finns för att förverkliga sina idéer,” säger Janet Matsuda, senior director på Workstation Graphics, AMD. ”Vårt fokus är att skapa produkter som kan bidra till deras kreativitet och produktivitet. Tillsammans med Autodesk arbetar AMD för att leverera högsta prestanda när det gäller hårdvarulösningar, och ger därmed konstnärer, arkitekter och ingenjörer möjlighet att skapa med större snabbhet och precision.”

För särskild information om kriterier för deltagande och bedömning, vänligen se http://students.autodesk.com/inventorcontest.

Om Autodesk
Autodesk, Inc. är världens ledande tillverkare av mjukvaror och tjänster inom branscher som mekanik, bygg och anläggning, samt film- och spelproduktion. Sedan AutoCAD introducerades 1982 har Autodesk utvecklat en produktportfölj av högklassiga lösningar, där möjligheterna att skapa prototyper digitalt hjälper kunderna uppleva sina idéer redan innan de blir verklighet.
Många Fortune 1000-företag väljer idag Autodesks verktyg för att visualisera, simulera och analysera verkligt utfall tidigt i designprocessen och därmed spara tid och pengar, säkra kvalitet och bidra till innovativa lösningar.
För ytterligare information om Autodesk, se www.autodesk.se eller www.autodesk.com

*Free products are subject to the terms and conditions of the end-user license agreement that accompanies download of the software.
Autodesk, Autodesk Inventor and Inventor are registered trademarks or trademarks of Autodesk, Inc., in the USA and/or other countries. All other brand names, product names, or trademarks belong to their respective holders. Autodesk reserves the right to alter product offerings and specifications at any time without notice, and is not responsible for typographical or graphical errors that may appear in this document.
© 2007 Autodesk, Inc. All rights reserved.