Autodesk

Autodesk effektiviserar produktutveckling med uppdaterade konstruktionslösningar för tillverkningsindustrin

Pressmeddelande   •   Feb 15, 2007 15:52 CET

Kontakt : Jeanette Kinding, 0705-260 152
E-mail: jeanette.kindingl@autodesk.com

Omfattande produktportfölj ger ökad användbarhet och produktivitet

LONDON, 15 februari 2007 — Under Global Product Launch idag presenterade Autodesk, Inc. (NASDAQ: ADSK) de senaste versionerna av sina konstruktionslösningar för tillverkningsindustrin, som hjälper kunderna att bli mer effektiva i sin produktutveckling genom nya möjligheter att uppleva idéer redan på designstadiet. Med uppdateringar för Autodesk Inventor, AutoCAD Mechanical, AutoCAD Electrical, Autodesk AliasStudio, Autodesk Showcase och Autodesk Productstream erbjuder företaget en komplett bas för att arbeta med digitala prototyper, som gör det möjligt för tillverkare att förverkliga sina idéer på ett både kostnadseffektivt och innovativt sätt.

”Som den största och mest betrodda globala leverantören av konstruktionsverktyg, strävar Autodesk efter att erbjuda företag världens mest innovativa 2D- och 3D-applikationer”, säger Robert “Buzz” Kross, vice president, Autodesk Manufacturing Solutions. ”Vi har uppdaterat våra produkter för att hjälpa tillverkare att utnyttja kraften i Functional Design – funktionsbaserad konstruktion – och snabbt och enkelt skapa digitala prototyper. Det ger dem möjlighet att få fram nya produkter till marknaden snabbare, utan att behöva ta fram ett antal olika fysiska prototyper.”

Enligt industriforskningsföretaget Aberdeen Group, bygger de mest framgångsrika tillverkningsföretagen hälften så många prototyper som genomsnittet och får sina produkter till marknaden 58 dagar snabbare med nästan 50 procent lägre kostnader för prototyper.* Satsningar på produktutveckling riskerar att motverkas av pappersbaserade processer och inkompatibilitet mellan system på olika avdelningar, vilket också hindrar insyn och tillgång till information vid flera tidpunkter i tillverkningsprocessen.

Autodesks senaste lösningar för tillverkningsindustrin effektiviserar konstruktionsprocessen genom att stödja och koppla samman samtliga led i produktutvecklingen, från industriell design till mekanik- och elkonstruktion och tillverkning. Funktionaliteten i applikationerna ger industridesigners möjlighet att skapa och dela digitala modeller med konstruktörerna, som i sin tur kan tillämpa Functional Design för att automatiskt generera 3D-geometri till en digital prototyp. Med hjälp av ett omfattande system för datahantering, integrerade kalkyler, belastningsanalyser och rörelsesimulering kan konstruktörer testa de digitala prototyperna, optimera och validera sina konstruktioner och ge kunderna möjligheten att uppleva en produkts egenskaper innan den är tillverkad. Med filer i DWF-format levereras dessutom utförliga konstruktionsdata i digitalt format ända fram till produktionen.

Autodesk Inventor förenar 2D och 3D
Inventor är det bästa valet för konstruktörer som vill effektivisera produktutvecklingen och skapa digitala prototyper.

Viktiga nyheter som stödjer möjligheterna att skapa digitala prototyper:
• DWG interoperabilitet — Med DWG TrueConnect kan användare öppna och spara DWG-filer direkt i Inventor och samtidigt både behålla full koppling till Inventor-modellen i 3D samt öka återanvändning och delning av konstruktionsdata i 2D.
• AliasStudio interoperabilitet — Nya funktioner för att importera yt- och soliddata från AutoCAD – kombinerat med en ny DWG-export från Autodesk AliasStudio – ger en snabb och tillförlitlig överföring av konceptdesign till Inventor.
• Konstruktionsverktyg för flatkabel — Full kontroll över utformning och sträckning av flatkablage förenklar konstruktionen av elinstallationer och minskar antalet konstruktionsfel genom att alla typer av kablar kan inkluderas i den digitala prototypen och tillhörande dokumentation.
• Effektiva skissverktyg — En uppdaterad miljö för 2D-skisser minskar inlärningstiden för nya konstruktörer och förbättrar produktiviteten för etablerade konstruktörer genom tydligare information om status och villkor för ritningsgeometrin.

En omfattande lösning för tillverkningsindustrin
Tillsammans med uppdateringarna i Inventor släpper Autodesk utökade versioner av kompletterande produkter för tillverkningsindustrin:
• AliasStudio — en komplett uppsättning verktyg för den konceptdesign, som hjälper företag att skapa överlägsna konstruktioner – och högre lönsamhet. AliasStudio är nu kompatibelt med Inventor.
• Showcase — ett interaktivt verktyg som förenklar beslutsprocesser genom realistiska 3D-bilder där konstruktioner kan presenteras och granskas.
• AutoCAD Electrical — den ledande applikationen framtagen speciellt för att konstruera och dokumentera el.
• AutoCAD Mechanical — applikationen för 2D-konstruktion som innehåller standardkomponenter och automationsverktyg. AutoCAD Mechanical kan även användas för detaljritning och dokumentation av 3D-modeller från Autodesk Inventor.
• Autodesk Productstream — verktyg som gör det möjligt att automatisera administrativa processer såsom godkännande och konstruktionsförändringar med komplett uppföljning av materialförteckningar (BOM) och relaterad konstruktionsinformation.

Om Autodesk
Autodesk, Inc. är världens ledande tillverkare av mjukvaror och tjänster inom branscher som mekanik, bygg och anläggning, samt film- och spelproduktion. Sedan AutoCAD introducerades 1982 har Autodesk utvecklat en produktportfölj av högklassiga lösningar, där möjligheterna att skapa prototyper digitalt hjälper kunderna uppleva sina idéer redan innan de blir verklighet.
Många Fortune 1000-företag väljer idag Autodesks verktyg för att visualisera, simulera och analysera verkligt utfall tidigt i designprocessen och därmed spara tid och pengar, säkra kvalitet och bidra till innovativa lösningar.
För ytterligare information om Autodesk, se www.autodesk.se eller www.autodesk.com

# # #

*Aberdeen Group, “The Transition from 2D Drafting to 3D Modeling Benchmark Report” (September, 2006).

Autodesk, AutoCAD, AliasStudio, Autodesk Inventor, DWF, DWG, Inventor, Productstream and Showcase are registered trademarks or trademarks of Autodesk, Inc., in the USA and/or other countries. All other brand names, product names, or trademarks belong to their respective holders. Autodesk reserves the right to alter product offerings and specifications at any time without notice, and is not responsible for typographical or graphical errors that may appear in this document.

© 2007 Autodesk, Inc. All rights reserved.