Autodesk

Kontakt : Hans Liljedahl, 0733-496 299
Email: hans.liljedahl@autodesk.com

Autodesk förbättrar AutoCAD

Avancerade nya designlösningar svarar mot ökande behov inom industrin

LONDON, 15 Februari 2007 — Under Global Press Launch i London idag presenterade Autodesk, Inc. (NASDAQ: ADSK) nya AutoCAD 2008 — den senaste versionen av världens mest spridda och använda CAD-program. Innovationerna bygger som vanligt på kundbehov och marknadskrav och nyheterna hjälper kunderna förbättra sina designprocesser, spara pengar och stötta kvalitetssträvanden.

“AutoCADs succé på marknaden är ett direkt resultat av våra ansträngningar att svara mot kundbehov och höja innovationsgraden för att låta våra kunder ta steget vidare,” säger Amar Hanspal, Autodesk Platform and Geospatial Solutions.

”Ända sedan AutoCAD lanserades första gången, har Autodesk arbetat med att utveckla designprocessen, för att kunderna ska kunna arbeta snabbare och smartare. Det är därför vi fortsätter att integrera ritverktyg, visualisering och samarbetsteknik som gör det möjligt att accelerera designutvecklingen – och som i sista änden gör våra kunder mer innovativa, produktiva och konkurrenskraftiga.”

Ett nytt designlandskap
Årets förbättringar i AutoCAD och Autodesk Design Review skapar tillsammans med den nya applikationen Autodesk Impression helt nya möjligheter för kunder med komplexa designbehov. Autodesk tillkännagav idag också uppdateringen av den särskilda, anpassade byggportföljen av AutoCAD-produkter, framtagen direkt för arkitekter, ingenjörer och installatörer – se separat pressrelease.

AutoCAD 2008
Den senaste versionen av AutoCAD förbättrar möjligheterna för ingenjören att snabbt och enkelt dokumentera sina ritningar, med en detaljkontroll som gör det möjligt att välja nivå i dokumentationen. AutoCAD 2008 löser vanliga kundproblem på ett sätt som ansluter till normala arbetsprocesser, vilket innebär att kunderna kan tjäna avsevärd effektivitet och tid utan ytterligare investeringar i utbildning.

Några väsentliga förbättringar:
• Enklare, mer intuitiv hantering av symbolskala, tabeller, text och hänvisningar minskar dubbelarbete och risk för fel.
• Kunddrivna förbättringar av funktioner som rör allt från projektering till presentation; Autodesk User Group Internationals (AUGI) tio-i-topplista för funktioner och andra synpunkter från kunder.

AutoCAD LT 2008
Autodesk lanserade även nya AutoCAD LT 2008, den senaste versionen av världens ledande ritprogram i 2D. Till skillnad från AutoCAD, som erbjuder verktyg för konceptuell design i 3D, avancerad rendering, nätverkslicensiering med mera, är AutoCAD LT helt inriktad på produktivitet för den enskilde användaren när det gäller konstruktion i 2D.

Autodesk Design Review 2008
Autodesk Design Review 2008 är nu tillgängligt för gratis nedladdning från Autodesks webb. Programmet stöttar revidering och samarbete både när det gäller 2D och modellbaserad information, och påskyndar designprocessen med en intuitiv uppsättning verktyg som inte kräver förkunskaper i CAD. Design Review är skapat för ett helt digitialt samarbete om designförändringar mellan skaparna av informationen och deras projektmedlemmar och/eller kunder.

Nya möjligheter i Autodesk Design Review 2008 omfattar:
• Nya möjligheter att granska och revidera ritningar för den som inte är CAD-användare, med bland annat bättre möjligheter att mäta och markera i 3D, enklare att jämföra versioner och enklare navigering i modellen.
• Ökad automatisering av projekteringsinformation med fältinformation (field data), med hjälp av refererande kartor och kopplingar till GPS-utrustning.
• Bättre möjligheter att granska, skriva ut och söka efter handlingar, exempelvis gransknings- och utskriftsstöd för DWF-filer för Microsoft Vista XPS viewer; HP Instant Printing genom scripter för HP Designjet skrivare.

Autodesk Impression 2008
Autodesk Impression är Autodesks svar till tusentals kunder som frågat efter ett verktyg för att producera illustrationer. Med feedback från mer än 30 000 betatestare är Impression nu tillgängligt på marknaden. Applikationen gör det möjligt att skapa grafik direkt från DWG och DWF-filer, vilket ökar produktiviteten och gör det möjligt för kunderna att uppleva idéer och designalternativ innan de blivit verklighet. Med Impression kan användarna snabbt producera högkvalitativa illustrationer och renderingar som ser handritade ut, enbart med hjälp av sin CAD-data.

Väsentliga fördelar med Impression 2008:
• Lättanvända verktyg för färdiga och anpassade stilar. Stilar innebär allt från streck som ser ut som enskilda pennstreck till fyllningar som representerar markeringar och vattenfärg. Anpassade stilar kan skapas för användning i specifika projekt eller inom visst företag.
• Tidsbesparande funktioner som Style Mapping, som låter användaren skapa ett tema för flera olika bilder som alla får samma typ av utseende och känsla.
• Snabba uppdateringsverktyg som CAD Geometry Update, som låter användaren uppdatera och förändra illustrationer allteftersom designen för objektet utvecklas.

Tillgänglighet
AutoCAD 2008 och AutoCAD LT 2008 kommer att finnas tillgängliga på engelska, tyska och japanska.

Om Autodesk
Autodesk, Inc. är världens ledande tillverkare av mjukvaror och tjänster inom branscher som mekanik, bygg och anläggning, samt film- och spelproduktion. Sedan AutoCAD introducerades 1982 har Autodesk utvecklat en produktportfölj av högklassiga lösningar, där möjligheterna att skapa prototyper digitalt hjälper kunderna uppleva sina idéer redan innan de blir verklighet.
Många Fortune 1000-företag väljer idag Autodesks verktyg för att visualisera, simulera och analysera verkligt utfall tidigt i designprocessen och därmed spara tid och pengar, säkra kvalitet och bidra till innovativa lösningar.
För ytterligare information om Autodesk, se www.autodesk.se eller www.autodesk.com

# # #

*Free products subject to the terms and conditions of the end-user license agreement that accompanies download of the software.

Autodesk, AutoCAD, AutoCAD LT, DWF and DWG are registered trademarks or trademarks of Autodesk, Inc., in the USA and/or other countries. All other brand names, product names, or trademarks belong to their respective holders. Autodesk reserves the right to alter product offerings and specifications at any time without notice, and is not responsible for typographical or graphical errors that may appear in this document.
© 2007 Autodesk, Inc. All rights reserved.