Autodesk

Autodesk förbättrar grön design med analysverktyg från Ecotect och Green Building Studio

Pressmeddelande   •   Sep 11, 2008 08:53 CEST

Autodesk slutför förvärv av tillgångar från Square One Research och Green Building Studio

GÖTEBORG den 11 september 2008 - Som en del av satsningen på grön design och hållbara lösningar för bygg och anläggningsindustrin, tillkännager Autodesk, Inc. (NASDAQ: ADSK) två förvärv för att förbättra analysverktygen inom BIM-processen - building information modelling.

Autodesk har förvärvat alla tillgångar som rör Ecotects verktyg för analyser i konceptstudier, från Square One Research Ltd. och Dr. Andrew Marsh. Autodesk tillkännager även att bolaget förvärvat alla tillgångar i Green Building Studio, Inc., som tillverkar analysverktyg för energiförbrukning, vatten och koldioxidutsläpp. Avtalsvillkoren har inte offentliggjorts.

"Byggnader är väsentliga källor när det gäller utsläpp av växthusgaser. För att motverka klimatförändringar är det viktigt att industrin snabbt kan införa hållbara system och lösningar som gör byggnader mer effektiva och bidrar till minskade utsläpp", säger Jay Bhatt, senior vice president, Autodesk AEC Solutions. "Genom att addera dessa verktyg till våra lösningar gör vi det enklare för arkitekter, ingenjörer och designers att se konsekvenserna av olika designbeslut tidigt i processen när det gäller en byggnads prestanda, och därmed minska miljöbelastningen."

Förvärven av tillgångarna från Ecotect och Green Building Studio stöttar Autodesks strävan att leverera lösningar som gör det möjligt för arkitekter och ingenjörer att skapa mer hållbara lösningar i sina projekt. Med hjälp av dessa förbättrade analysverktyg kan Autodesk erbjuda en omfattande svit av lösningar för hållbar design och analys och bidrar till BIM-processer som både ger kostnadseffektiva, högpresterande och resurssnåla byggnader och infrastruktur.

Square One Research, Ltd. och Dr. Andrew Marsh, skapare av Ecotect-verktygen, är baserade på Isle of Man. Ecotect kan redan i designfasen mäta hur fundamentala kriterier som sol, värme, skuggning, belysning och luftströmmar påverkar en byggnads prestanda. Förmågan att förutsäga prestanda över tid ger arkitekter och ingenjörer möjlighet att leverera mer energieffektiva och hållbara byggnader.

"Square One Research och Autodesk har ett gemensamt åtagande att utveckla teknik som förenklar design och konstruktion av hållbara, högeffektiva byggnader", säger Dr. Andrew J. Marsh, grundare och ansvarig för forskning och utveckling inom Square One Research. "Vi är glada att göra gemensam sak med Autodesk och ser fram emot att fortsätta arbetet med att utveckla och leverera enkla och effektiva analysverktyg för arkitekter och ingenjörer i hela världen."

Analysverktygen från Autodesk Green Building Studio är tillgängliga på http://www.autodesk.com/greenbuildingstudio. Verktygen är kompatibla med Autodesks övriga designverktyg liksom med lösningar från andra leverantörer genom the Green Building XML (gbXML) schema. Direkt access kan åstadkommas från Revit-plattformen för BIM med hjälp av en ny nedladdningsbar plug-in.

För ytterligare information om hur Autodesk och dess kunder arbetar med hållbar design, se www.autodesk.com/green.

Om Autodesk

Autodesk, Inc. är världens ledande tillverkare av mjukvaror och tjänster inom branscher som mekanik, bygg och anläggning, samt film- och spelproduktion. Sedan AutoCAD introducerades 1982 har Autodesk utvecklat en produktportfölj av högklassiga lösningar, där möjligheterna att skapa prototyper digitalt hjälper kunderna uppleva sina idéer redan innan de blir verklighet.

Många Fortune 1000-företag väljer idag Autodesks verktyg för att visualisera, simulera och analysera verkligt utfall tidigt i designprocessen och därmed spara tid och pengar, säkra kvalitet och bidra till innovativa lösningar.

För ytterligare information om Autodesk, se www.autodesk.se eller www.autodesk.com

Safe Harbor Statement

This press release contains forward-looking statements that involve risks and uncertainties, including statements regarding the impact of the acquisition on Autodesk's, product offerings and the performance of its business. Factors that could cause actual results to differ materially include the following: difficulties encountered in integrating merged businesses; whether certain market segments grow as anticipated; the competitive environment in the software industry and competitive responses to the acquisition; and whether the companies can successfully develop new products or modify existing products and the degree to which these gain market acceptance.

Further information on potential factors that could affect the financial results of Autodesk are included in the company's reports on Form 10-K for the year ended January 31, 2008, and Form 10-Q for the quarter ended April 30, 2008 which are on file with the Securities and Exchange Commission.

Autodesk, AutoCAD, and Revit are registered trademarks or trademarks of Autodesk, Inc., in the USA and/or other countries. All other brand names, product names, or trademarks belong to their respective holders. Autodesk reserves the right to alter product offerings and specifications at any time without notice, and is not responsible for typographical or graphical errors that may appear in this document.

© 2008 Autodesk, Inc. All rights reserved.