Autodesk

Kontakt : Hans-Olav Michelsen, +47 91 63 09 41
E-mail: hans.olav.michelsen@autodesk.com

Autodesk lanserar uppdaterade geografiska lösningar för kraftfull karthantering
Geografiska applikationer i utökad portfölj med AutoCAD-teknologi

LONDON, 15 februari 2007 — Under Global Product Launch idag presenterade Autodesk, Inc. (NASDAQ: ADSK) uppdateringar i de geografiska programvarorna AutoCAD Map 3D 2008 och AutoCAD Raster Design 2008, som ytterligare förstärker integrationen av alla led i samhällsplanering. Med ökad tillgänglighet till både GIS- och CAD-information effektiviseras nu processerna tvärs över affärsområden och ingenjörsteam och förnyar traditionell hantering av kartor och andra digitala tillgångar. De två verktygen, i kombination med webbaserade Autodesk MapGuide Enterprise och Autodesk Topobase, erbjuder kunder och utvecklare en kraftfull och kostnadseffektiv GIS-lösning.

”Oavsett om de reparerar en vattenledning eller planerar ett tomtområde så behöver ingenjörer och personal på fältet uppdaterad information om lokalisering”, säger Lisa Campbell, vice president, Autodesk Geospatial Solutions. ”Det här grundläggande behovet är nyckeln till ökad produktivitet i flera branscher, och därför fortsätter Autodesk att bygga ut sina lösningar med kärnteknologier för att möta den här utmaningen.”

Integration av CAD och GIS effektiviserar arbetsflöden
Autodesks geografiska lösningar gör det möjligt för samhällsplanerare att integrera, hantera och dela en kombination av CAD- och GIS-information, vilket innebär att arbetsflödet och beslutsprocessen i ett projekt inte längre hindras av svårtillgänglig eller inkompatibel data. De geografiska lösningarna AutoCAD Map 3D, Autodesk MapGuide Enterprise, Autodesk Topobase och AutoCAD Raster Design, har integrerats för att kommer över de här traditionella hindren genom en data access-teknologi som har öppen källkod. Tillsammans med ett databassystem anpassat för geodata ger de här verktygen en bas för att förbättra tillgång och integration av data tvärs över olika system samt för att sprida information till kunder, projektmedlemmar, allmänhet och företag via Internet.

Nyckeln till Autodesks kartlösningar är tekniken i Autodesk Feature Data Object (FDO), som ger möjligheter att samordna olika typer av data. Förra året lanserade Autodesk både FDO-tekniken och Autodesk MapGuide, plattformen för karthantering med öppen källkod, och skapade därmed MapGuide Open Source. De här projekten, som nu finns tillgängliga inom Open Source Geospatial Foundation (OSGeo), gör det möjligt för utvecklare över hela världen att bidra till den här nya tekniken för karthantering.

Autodesks geografiska lösningar
AutoCAD Map 3D 2008
Som den ledande GIS-plattformen för att skapa och administrera geografiska data, inkluderar AutoCAD Map 3D 2008 nya egenskaper för att förbättra användarnas möjligheter att få tillgång till och dela data mer effektivt, oavsett lokalisering och filformat.

Nyckeluppdateringar i den senaste versionen inkluderar:
• Upp till 90 procent snabbare tillgång till data genom FDO-tekniken.
• Kapacitet för mer kraftfulla analyser och visualiseringar av GIS- och CAD-data.
• Verktyg för enkel import, export och publicering av data.
• Utökade samarbetsmöjligheter med andra AutoCAD-baserade applikationer för publicering av kartor med symbolisering.

AutoCAD Raster Design 2008
Baserat på AutoCAD-plattformen och med möjligheten att enkelt läggas till andra AutoCAD-baserade produkter, förbättrar Raster Design 2008 den totala produktiviteten i konstruktionsteam genom utökade möjligheter att få tillgång till bland annat skannade papperskopior, kartor, flygfoton, digitala höjddatamodeller och satellitbilder. Med Raster Designs avancerade vektorfunktioner, rastereditering och analysverktyg kan konstruktörerna få ut det mesta från sina bildarkiv, förenkla beslutsprocessen och förfina projektpresentationer.

AutoCAD Raster Design 2008 innehåller flera nya egenskaper och förbättringar, bland annat:
• Utökade möjligheter att inkludera bilder i olika format och stöd för flera bildrutor.
• Verktyg för snabbare konvertering, kontroll, editering och behandling av bilder.
• Verktyg för att förbereda rasterdata till AutoCAD-baserade applikationer och inläsning av bilder för förbättrad interoperabilitet med AutoCAD Map 3D 2008.

Autodesk MapGuide
Autodesk MapGuide, som består av Autodesk MapGuide Enterprise och Autodesk MapGuide Studio, kringgår traditionella hinder i system och inkompatibilitet av data med en flexibel webb-plattform för en snabb, enkel och kostnadseffektiv publicering och distribution av geografisk information på Internet. Produkterna i Autodesk MapGuide gör det enkelt att bygga och implementera applikationer för att dra fördel av geografiska data.

Autodesk Topobase
Autodesk Topobase innebär lösningen på en stor utmaning för dagens ingenjörer och beslutsfattare – separata öar med information. Eftersom geografisk information vanligtvis hanteras i olika processer och av flera avdelningar, kan det vara svårt att få ut tillräckligt med information för att kunna ta relevanta beslut. För att hjälpa organisationer och kommuner att förbättra sin effektivitet och ta beslut utifrån en heltäckande bild, bygger Topobase på AutoCAD Map 3D, Autodesk MapGuide Enterprise och Oracle GIS technology, där det finns möjlighet att integrera cad, tillgångar, GIS och kundinformation i en övergripande relationsbaserad databas som ger en komplett bild av infrastrukturen i ett område. Topobase har även i förväg konfigurerade vertikala moduler för organisationer som hanterar särskilda typer av infrastruktur, som vatten och avlopp.

Tillgänglighet
Produkternas tillgänglighet varierar från land till land. AutoCAD Map 3D och Raster Design är integrerade med Autodesk MapGuide Enterprise i en sammankopplad plattform, som finns tillgänglig för betydligt lägre kostnader än andra alternativ på marknaden.

Om Autodesk
Autodesk, Inc. är världens ledande tillverkare av mjukvaror och tjänster inom branscher som mekanik, bygg och anläggning, samt film- och spelproduktion. Sedan AutoCAD introducerades 1982 har Autodesk utvecklat en produktportfölj av högklassiga lösningar, där möjligheterna att skapa prototyper digitalt hjälper kunderna uppleva sina idéer redan innan de blir verklighet.
Många Fortune 1000-företag väljer idag Autodesks verktyg för att visualisera, simulera och analysera verkligt utfall tidigt i designprocessen och därmed spara tid och pengar, säkra kvalitet och bidra till innovativa lösningar.
För ytterligare information om Autodesk, se www.autodesk.se eller www.autodesk.com

# # #
Autodesk, AutoCAD, Autodesk MapGuide and Topobase are registered trademarks or trademarks of Autodesk, Inc., in the USA and/or other countries. OSGeo and Open Source Geospatial Foundation are trademarks of the Open Source Geospatial Foundation in the USA and/or other countries. Autodesk reserves the right to alter product offerings and specifications at any time without notice, and is not responsible for typographical or graphical errors that may appear in this document. All other brand names, product names, or trademarks belong to their respective holders.

© 2007 Autodesk, Inc. All rights reserved.