Autodesk

Autodesk och Bentley ökar interoperabiliteten inom bygg och anläggning

Pressmeddelande   •   Sep 10, 2008 15:50 CEST

GÖTEBORG den 10 september 2008 - Autodesk, Inc. (NASDAQ: ADSK) och Bentley Systems, Incorporated, två av världens ledande tillverkare av mjukvara för design och infrastruktur, tillkännagav nyligen en överenskommelse om att öka interoperabiliteten mellan företagens respektive produktsviter inom bygg och anläggning.

Autodesk och Bentley kommer att synkronisera sina programkoder för att förbättra möjligheterna att läsa och skriva företagens respektive DWG- och DGN-format i blandade miljöer på enklare sätt. Dessutom kommer interoperabiliteten i arbetsprocesserna att ökas genom ömsesidigt stöd för tillängliga Application Programming Interfaces (APIs).

Med denna överenskommelse vill företagen förbättra arbetsflödet inom bygg och anläggning och göra det möjligt att enklare återanvända information som skapats av olika aktörer och i olika faser av ett projekt. Projektteamen får också ökad valfrihet när det gäller vilka programvaror som kan användas.

Interoperabilitet har blivit en viktig fråga inom bygg och anläggningsindustrin. Enligt en amerikansk studie som genomfördes 2004 av U.S. National Institute of Standards and Technology, kostar tidsspillet som bristande interoperabilitet orsakar årligen branschen cirka 16 miljarder dollar i USA.

Den nya överenskommelsen gör att bygg- och anläggningsföretag kan välja verktyg från antingen Autodesk eller Bentley, och ta emot eller skicka filerna i antingen DWG eller DGN-format. Genom att förenkla arbetsdelning mellan dessa båda format kommer användarna att kunna fokusera mer på att vara kreativa och få jobbet gjort, i stället för att tyngas av bristande kompabilitet.

Genom ömsesidigt stöd för tillgängliga APIs får projektteamen möjlighet att använda produkter från båda tillverkarna inom integrerade arbetsflöden. Ett designteam kan exempelvis använda en blandning av mjukvaror, som Autodesks Revit-plattform och Bentleys STAAD och RAM-produkter, samt simulera, analysera eller hantera projektinformation med hjälp av Autodesk NavisWorks eller Bentleys ProjectWise.

Patrick MacLeamy, ordförande i International Alliance for Interoperability (IAI) kommenterar: "Som mångårig förespråkare för interoperabilitet välkomnar jag denna överenskommelse som ett viktigt steg mot bättre effektivitet inom bygg och anläggningsindustrin, som ökar värdet av BIM för våra kunder."

Om Bentley Systems, Incorporated

Bentley är världsledande på omfattande lösningar inom bygg och infrastruktur. Arkitekter, ingenjörer, konstruktörer och ägare/förvaltare är ovärderliga i arbetet med att förbättra livskvaliteten i världen; företagets uppgift är därför att bidra till att förbättra dessa gruppers projekt och värdet av de tillgångar de skapar, bygger och förvaltar. Bentley stöttar dessa yrkesgrupper genom att tillhandahålla informationsteknologi, lärande, best practise och globalt samarbete.

Bentley grundades 1984 och har mer än 2 800 anställda, kontor i fler än 50 länder och en årlig omsättning som överstiger 500 miljoner dollar. Sedan 1993 har bolaget investerat mer än 1 miljard dollar i forskning, utveckling och förvärv. Nära 90 procent av världens främsta ingenjörs- och designföretag använder Bentleys programvaror och en Daratech studie från 2008 rankar Bentley som världens näst största inom mjukvara för geospatialindustrin.

För ytterligare information om Bentley, se www.bentley.com.

Om Autodesk

Autodesk, Inc. är världens ledande tillverkare av mjukvaror och tjänster inom branscher som mekanik, bygg och anläggning, samt film- och spelproduktion. Sedan AutoCAD introducerades 1982 har Autodesk utvecklat en produktportfölj av högklassiga lösningar, där möjligheterna att skapa prototyper digitalt hjälper kunderna uppleva sina idéer redan innan de blir verklighet.

Många Fortune 1000-företag väljer idag Autodesks verktyg för att visualisera, simulera och analysera verkligt utfall tidigt i designprocessen och därmed spara tid och pengar, säkra kvalitet och bidra till innovativa lösningar.

För ytterligare information om Autodesk, se www.autodesk.se eller www.autodesk.com

# # #

Autodesk, AutoCAD, DWG, Revit, and NavisWorks are trademarks or registered trademarks of Autodesk, Inc., in the USA and/or other countries. Bentley, the "B" Bentley logo, STAAD, RAM, and ProjectWise are either registered or unregistered trademarks or service marks of Bentley Systems, Incorporated or one of its direct or indirect wholly owned subsidiaries. All other brands and product names are trademarks of their respective owners.