Autodesk

Autodesk ökar förväntningarna efter rekordomsättning på 526 miljoner USD

Pressmeddelande   •   Aug 28, 2007 13:27 CEST

Autodesk har just offentliggjort resultatet för räkenskapsårets andra kvartal, som visar en omsättning på 526 miljoner USD. Det är särskilt försäljningen av 39 000 licenser för 3D-lösningarna Autodesk Inventor, Autodesk Revit och Autodesk Civil 3D som bidrar till rekordomsättningen.

GÖTEBORG, 28 augusti 2007 - Autodesk, Inc. (NASDAQ: ADSK) har nyligen offentliggjort resultatet för det andra kvartalet i räkenskapsåret 2008. Kvartalet slutade den 31 juli 2007 och omsättningen jämfört med föregående år ökade med 17 procent. Autodesk väntas nu landa på en årsomsättning för hela räkenskapsåret 2008 på cirka 2,15 miljarder USD.

Försäljningen av licenser för 3D-produkter under andra kvartalet fördelar sig med 21 000 licenser för Autodesk Revit, 11 000 licenser för Autodesk Inventor och 7 200 licenser av Autodesk Civil 3D. Sammantaget har försäljningen av 3D-licenser bidragit med en omsättning på 122 miljoner USD. Det är en ökning med 34 procent jämfört med samma period i fjol.

En annan väsentlig orsak till rekordomsättningen är att Autodesk just nu upplever stor framgång på marknaderna i Asien, Östeuropa, Mellanöstern och Latinamerika, som tillsammans vuxit med 37 procent.

”Vi har under andra kvartalet upplevt ett massivt intresse för våra 2D- och 3D-verktyg. Den fortsatt ökande försäljningen av licenser och tillväxten på de nya marknaderna är ett resultat av vårt fokus på att öka kundernas konkurrenskraft och hjälpa till att möta deras utmaningar,” säger Carl Bass, president och CEO i Autodesk. Han tillfogar:

”Siffrorna för andra kvartalet visar, att vi fortsatt vinner marknadsandelar jämfört med konkurrenterna. Vi förväntar oss att kunna fortsätta den utvecklingen och ökar därför prognosen för helåret 2008.”

I Norden visar Q2-resultatet en mera moderat utveckling i linje med förväntningarna, konstaterar Ensio Aikio, Channel Manager Nordic & Baltics hos Autodesk.

”Dock har vi två intressanta saker att notera. Dels, att hela 50 procent av omsättningen i Norden under Q2 kan hänföras till 3D-försäljning inom bygg och mekanik. Vanligtvis är Q2 det kvartal då våra basprodukter AutoCAD och AutoCAD LT går allra starkast. Det här kvartalet visar vilket starkt genomslag vi har för 3D i Norden.”

”Intressant och glädjande är också att det är bygg som ökar mest; jämfört med Q2 i fjol ökade omsättningen med 18 procent,” säger Ensio Aikio.

Hela pressreleasen för andra kvartalet 2008 återfinns på engelska på följande adress:

Om Autodesk

Autodesk, Inc. är världens ledande tillverkare av mjukvaror och tjänster inom branscher som mekanik, bygg och anläggning, samt film- och spelproduktion. Sedan AutoCAD introducerades 1982 har Autodesk utvecklat en produktportfölj av högklassiga lösningar, där möjligheterna att skapa prototyper digitalt hjälper kunderna uppleva sina idéer redan innan de blir verklighet.

Många Fortune 1000-företag väljer idag Autodesks verktyg för att visualisera, simulera och analysera verkligt utfall tidigt i designprocessen och därmed spara tid och pengar, säkra kvalitet och bidra till innovativa lösningar.

För ytterligare information om Autodesk, se www.autodesk.se eller www.autodesk.com

Autodesk and Inventor are registered trademarks or trademarks of Autodesk, Inc., in the USA and/or other countries. All other brand names, product names, or trademarks belong to their respective holders. Autodesk reserves the right to alter product offerings and specifications at any time without notice, and is not responsible for typographical or graphical errors that may appear in this document.

© 2007 Autodesk, Inc. All rights reserved.