Autodesk

Pressmeddelande   •   Aug 23, 2007 10:50 CEST

Kontakt: Jeanette Kinding, 0705-260 152 Eva Jonasson, 031-61 68 89
Email: jeanette.kinding@autodesk.com eva.jonasson@gci se

Visualiseringsteknologi stärker Autodesks position som strategisk partner och leverantör till designers inom fordonsindustrin

SAN RAFAEL, Calif., August 20, 2007 – Autodesk, Inc. (NASDAQ: ADSK) tillkännager idag att bolaget slutfört förvärvet av delar av Opticore, ett helägt dotterbolag till Design Communication, med säte i Göteborg. Autodesk tillkännagav den 18 juni 2007 att bolaget ingått en överenskommelse om förvärv, se separat pressmeddelande på www.autodesk.se.
”Vi är glada att välkomna Opticores team och deras högteknologiska visualiseringslösningar till våra redan avancerade lösningar”, säger Robert ”Buzz” Kross, senior vice president, Autodesk Manufacturing Solutions. ”Förvärvet understryker Autodesks ambition att tillhandahålla marknadens mest kompletta lösning för arbete med digitala prototyper. Det ger våra kunder möjlighet att öka effektivitet och lönsamhet genom att reducera behovet av fysiska prototyper, korta arbetsprocesserna och öka kommunikationen mellan utvecklare, företagsledare och kunder.”

Om Autodesk
Autodesk, Inc. är världens ledande tillverkare av mjukvaror och tjänster inom branscher som mekanik, bygg och anläggning, samt film- och spelproduktion. Sedan AutoCAD introducerades 1982 har Autodesk utvecklat en produktportfölj av högklassiga lösningar, där möjligheterna att skapa prototyper digitalt hjälper kunderna uppleva sina idéer redan innan de blir verklighet.
Många Fortune 1000-företag väljer idag Autodesks verktyg för att visualisera, simulera och analysera verkligt utfall tidigt i designprocessen och därmed spara tid och pengar, säkra kvalitet och bidra till innovativa lösningar.
För ytterligare information om Autodesk, se www.autodesk.se eller www.autodesk.com

Safe Harbor Statement
This press release contains forward-looking statements that involve risks and uncertainties, including statements regarding the impact of the acquisition on Autodesk’s earnings, product offerings and the performance of its business. Factors that could cause actual results to differ materially include the following: difficulties encountered in integrating merged businesses; whether certain market segments grow as anticipated; the competitive environment in the software industry and competitive responses to the acquisition; and whether the companies can successfully develop new products or modify existing products and the degree to which these gain market acceptance.
Further information on potential factors that could affect the financial results of Autodesk are included in the company's reports on Form 10-K for the year ended January 31, 2006, and Form 10-Q for the quarter ended April 30, 2006 which are on file with the Securities and Exchange Commission.

Autodesk and Inventor are registered trademarks or trademarks of Autodesk, Inc., in the USA and/or other countries. All other brand names, product names, or trademarks belong to their respective holders. Autodesk reserves the right to alter product offerings and specifications at any time without notice, and is not responsible for typographical or graphical errors that may appear in this document.
© 2007 Autodesk, Inc. All rights reserved.