Autodesk

Autodesk Smoke för Mac tar Europa och Mellersta Östern med storm

Pressmeddelande   •   Feb 07, 2011 11:53 CET

Ett stort antal filmstudios i regionen utnyttjar redan alla fördelarna i den nya slutredigeringslösningen enligt principen allt-i-ett.

Göteborg, 7 februari, 2011 - Autodesk, Inc. (NASDAQ: ADSK). Trots att det bara är åtta månader sedan Autodesk Smoke lanserades för Mac, används programmet redan av ett brett spektra av företag och studios över hela Europa och Mellersta Östern. Från Danmark till Tjeckien, från Italien till Irak används detta verktyg för slutredigering av film. Tusentals personer över hela världen har under de här månaderna valt att ladda ner programmet för en gratis 30-dagars testperiod.

”Med Smoke för Mac-version får vi, små och medelstora företag, möjlighet att till en billig penning prestera ett arbete som skiljer ut oss från konkurrenterna och utvecklar vår verksamhet. Programmet installeras enkelt och på några ögonblick är du igång och arbetar”, säger Ondrej Zajic, delägare i Tricks Studio i Prag. Zajic och många andra av de tidiga Smoke i Mac-användarna ser stora fördelar med hur programmet kan användas med existerande produkter, hur enkelt det är att använda och hur påtagligt produktiviteten ökar med Smoke för Mac-version.

Smoke för Mac har tagits fram för att öka det kreativa flödet och kvalitén i projekten samt att minska handläggningstiderna för alla som arbetar med att efterbearbeta och slutredigera film. Programmets verktyg utnyttjar kraften hos en 64-bit Snow Leopard, ett av världens mest avancerade operationssystem för att kombinera icke-linjär redigering med avancerade verktyg för att skapa special effekter

På Tricks har Zajic och hans team av digitala konstnärer arbetat med såväl biofilm som dokumentärer. Bland titlarna kan nämnas ”The Chronicle of Narnia”, ”Solomon Kane”, ”Tobruk” och ”Eve”. Studion arbetar sedan länge med Autodesk Maya och Autodesk Combustion och känner att Smoke för Mac öppnar helt nya möjligheter:

”Smoke för Mac är ett allt-i-ett-verktyg. Programmet har allt som krävs för slutredigering. Det ger mig möjlighet att styra hela projektet genom datorn, använda färgkorrigering och alla andra funktioner som krävs för en kreativ slutredigering av en scen. Sedan lägger jag allt i en tidslinje och visar upp det för kunden direkt. Det fungerar perfekt!”

Hogart i London, en del av WPP Group, arbetar med att skapa lokala versioner av reklamfilmer i en mängd språk över hela världen. Företagets CTO, Mark Keller, beskriver hur dem har integrerat sitt arbetsflöde i Smoke med deras befintliga Apple Final Cut-flöde.

”Det ger oss en mer komplett verktygslåda att arbeta med. Smoke är ett suveränt program i sig själv, men ännu bättre när du kan köra det på en plattform tillsammans med andra applikationer.”

Mark Keller berättar hur Hogart har vuxit från två anställda för två år sedan till 245 idag.

”Vi är en del i WPP och arbetar därför på flera platser. Våra kreatörer är vana vid att arbeta med Autodesks program och nu kan vi erbjuda dem flexibiliteten att integrera Smoke med andra verktyg. Det fungerar mycket bra för oss”.

Jöran Maaswinkel, som redigerar i Smoke och arbetar på John Bake Postproductions i Amsterdam med att anpassa film och reklamfilm till den lokala holländska marknaden berättar:

”Vi har stor nytta av möjligheterna att arbeta med 3D i Smoke. Vissa filmer har till och med namnet i 3D och nu kan vi snabbt omarbeta dessa till holländska. Det var ett arbete som tidigare tog flera timmar. Med hjälp av Smoke för Mac har vi nu de kreativa möjligheterna att komma närmare originalet när vi anpassar lokalt”, säger Jöran. Han fortsätter:

”En av de största fördelarna är att vi kan köra programmet på våra vanliga Mac’ar. Smoke fungerar utmärkt tillsammans med våra befintliga applikationer.”

”Med Smoke för Mac-version kan vi erbjuda ett program vars kapacitet redan är bevisad i filmproduktioner, till alla dessa kreatörer som arbetar med Mac inom film, tv och efterproduktion”, säger Nick Manning på Autodesk. Då det med lätthet integreras i Mac-baserade arbetsflöden som använder Final Cut Studio eller Media Composer, kan kreatörerna lyfta sitt arbete till ännu högre nivåer utan att äventyra de investeringar som gjorts tidigare.”

Om Autodesk
Autodesk, Inc. är en ledande tillverkare av mjukvaror för 3D design. Kunder inom branscher som tillverkning, arkitektur, bygg och anläggning, samt film- och spelproduktion – inklusive de 15 senaste Academy Award-vinnarna för bästa visuella effekter – använder Autodesks verktyg för att skapa, visualisera och simulera sina idéer. Sedan AutoCAD introducerades 1982 har Autodesk utvecklat den bredaste produktportföljen av högklassiga mjukvarulösningar för den globala marknaden.

För ytterligare information om Autodesk, se www.autodesk.se eller www.autodesk.com

Hitta oss på Facebook, twitter och Linked in: