Autodesk

Autodesk uppdaterar AutoCAD-baserade lösningar för arkitekter och ingenjörer i byggbranschen

Pressmeddelande   •   Feb 15, 2007 15:12 CET

Kontakt : Hans Liljedahl, 0733-496 299
Email: hans.liljedahl@autodesk.com

Ny funktionalitet stöttar befintliga arbetsprocesser i 2D

LONDON, 15 Februari 2007 — Under Global Press Launch i London idag, presenterade Autodesk nyheterna i sina omfattande AutoCAD-baserade lösningar för byggbranschen. Autodesk meddelade också att ett flertal produktnamn har ändrats för att bättre visa vilka av programmen som bygger på AutoCAD 2008-plattformen.
Såväl nya AutoCAD Architecture 2008 (som tidigare hette Autodesk Architectural Desktop), som AutoCAD MEP (tidigare Autodesk Building Systems) och AutoCAD Civil 3D omfattar ny funktionalitet som hjälper alla byggbranschens olika aktörer att förenkla vanliga arbetsuppgifter och förnya traditionella designprocesser.
”Från vår horisont som de som driver utvecklingen av designlösningar, ser vi fantastiska möjligheter för våra kunder att fortsätta utveckla produktiviteten inom byggbranschen också i de mest grundläggande arbetsuppgifterna,” säger Jay Bhatt, vice president, Autodesk AEC Solutions. ”De senaste uppdateringarna i vår portfölj av 2D och 3D-verktyg förbättrar etablerade arbetsmodeller och bidrar med nya smidiga funktioner som gör skillnad i våra kunders vardag.”

Uppdateringarna förbättrar grundläggande 2D- och modellbaserade aktiviteter
De senaste uppdateringarna bygger på AutoCAD 2008-plattformen, som även den tillkännagavs idag – se särskild release. Autodesk erbjuder nu kunderna senaste nytt inom modellbaserad 2D och 3D, med nytänkande inom konceptuell design, dynamisk modellering och användbara nya funktioner för grundläggande uppgifter. De nya funktionerna bidrar till ökad snabbhet och koordinering i allt skiss- och modelleringsarbete.

AutoCAD Architecture 2008
AutoCAD Architecture ger den bästa AutoCAD-baserade produktiviteten för arkitekter.
AutoCAD Architecture 2008 ger nya möjligheter för användare som redan känner till och arbetar med AutoCAD att automatisera trist rutinarbete så att designdokumentation kan ske betydligt enklare och snabbare.
Ny funktionalitet i AutoCAD Architecture 2008 omfattar bland annat:
• Automatisk hantering av symbolskala förenklar hanteringen av projekteringsresultatet. Vid ändringar av skala uppdateras måttsättning, text och hänvisningstext automatiskt.
• Ändringar av byggobjektens visningsgrad, exempelvis för en dörr och dess svängradie, ändras nu lika enkelt som AutoCAD-linjer.
• Ny hantering för att jämföra versioner av ritningar, tillgänglig för användare som har Autodesk Subscription, använder färgkodning för att visa de objekt som blivit förändrade, tillagda eller borttagna av någon i projektgruppen. Även förändringar av information som stilar, brandklass eller egenskaper som inte kan visas kan spåras.

AutoCAD MEP 2008
AutoCAD MEP 2008 är en AutoCAD-baserad svit av lösningar för el- och VVS-ingenjörer.
AutoCAD MEP 2008 ökar effektiviteten I AutoCAD-baserade arbetsprocesser och ökar produktivitet och noggrannhet, vilket också minskar riskerna för koordineringsmissar mellan arkitekter och installatörer.

Nya funktioner i AutoCAD MEP 2008 omfattar bland annat:
• Automatiserad hantering av systemhandlingar för VVS- och elinstallation och dokumentation gäller nu även för enlinjeschema för alla discipliner.
• En “wizard” med mallar gör det enklare och snabbare att skapa komponenter.
• Internationellt gångbara komponenter och produkter för dokumentation i internationella projekt.
• Förbättrad kontroll över visningsgrader för objekt.

AutoCAD Civil 3D
Autodesk förser även bygg- och anläggningsingenjörer med ett omfattande AutoCAD-baserat lösningspaket som använder dynamisk modellering i arbetet med markarbeten, landskapsarkitektur, vägbyggen och liknande. Denna funktion gör det möjligt för förändringar att slå igenom på alla håll i ett projekt, så att alla teammedlemmar arbetar utifrån samma uppdaterade och aktuella modell.
AutoCAD Civil 3D 2008 hjälper anläggningsingenjörer förnya designarbetet genom att eliminera mycket av den trista, traditionella stegvisa utvecklingen av en plan. Samtidigt bidrar Civil 3D till att uppdateringar och ändringar kan ske avsevärt snabbare, och gör det därmed möjligt att utvärdera flera designalternativ.

Viktiga nyheter i AutoCAD Civil 3D 2008 är bland annat:
• Förbättrat fleranvändarsystem för arbete med större och mer komplexa projekt.
• Interaktiva ”steg för steg”-funktioner och automatiserade verktyg för att skapa och uppdatera plan- och profilritningar.
• Utökade funktioner som ger möjlighet att snabbt skapa projektunderlag och enkelt hantera utsättningsdata.
• Interoperabilitet och migrering av flera olika filformat, bland annat Google Earths publiceringsverktyg och export av DWF-filer.

Om Autodesk
Autodesk, Inc. är världens ledande tillverkare av mjukvaror och tjänster inom branscher som mekanik, bygg och anläggning, samt film- och spelproduktion. Sedan AutoCAD introducerades 1982 har Autodesk utvecklat en produktportfölj av högklassiga lösningar, där möjligheterna att skapa prototyper digitalt hjälper kunderna uppleva sina idéer redan innan de blir verklighet.
Många Fortune 1000-företag väljer idag Autodesks verktyg för att visualisera, simulera och analysera verkligt utfall tidigt i designprocessen och därmed spara tid och pengar, säkra kvalitet och bidra till innovativa lösningar.
För ytterligare information om Autodesk, se www.autodesk.se eller www.autodesk.com

# # #

Autodesk, AutoCAD, Buzzsaw, Civil 3D, Constructware, DWF, FMDesktop and Revit are registered trademarks or trademarks of Autodesk, Inc., in the USA and/or other countries. All other brand names, product names, or trademarks belong to their respective holders. Autodesk reserves the right to alter product offerings and specifications at any time without notice, and is not responsible for typographical or graphical errors that may appear in this document.

© 2007 Autodesk, Inc. All rights reserved.