Autodesk

Autodesks Clean Tech Partner-program tar fart i Sverige

Pressmeddelande   •   Okt 19, 2010 11:26 CEST

Vehiconomics, med nytt cityfordon för pendlare, ny i sponsorprogrammet

GÖTEBORG den 19 oktober 2010 ¾

Intresset tar nu fart bland svenska Cleantechbolag för att delta i det sponsorprogram som initierats av Autodesk, Inc. (NASDAQ: ADSK), under namnet Autodesk Clean Tech Partner Program. Nyligen tecknade sig företaget Vehiconomics för deltagande med sin satsning på en helt ny typ av fordon för stadstrafik och pendling.

Vehiconomics är ett nischat utvecklingsbolag som under tre år arbetat med konceptet för det nya fordonet, som kallas Smite och byggs specifikt för stadstrafik. I januari 2010 presenterades konceptet och den första prototypen. Företaget utvecklar i egen regi, men drar också till stora delar nytta av andra företags upparbetade expertis i täta samarbeten – ett arbetssätt som är vanligt i cleantechföretag och som Vehiconomics utnyttjar tillfullo.

-       Konceptet är egentligen självklart, säger grundaren Håkan G. Lutz.

-       Fordon måste vara små och lätta för att fungera i moderna städer, med moderna energikrav. Det tar vi fasta på i utvecklingen av Smite.

Autodesks Clean Tech Partner Program förser nystartade miljöföretag med programvaror för Digital Prototyping, exempelvis Autodesk Inventor 2011, för att förenkla deras möjligheter att designa, visualisera och simulera produkter redan tidigt i utvecklingsskedet. Det digitala arbetssättet ger en bättre utväxling eftersom produkterna snabbare kommer ut på marknaden och ökar även innovationstakten.

-       Att delta i programmet ger oss möjligheter att utveckla mer effektivt och att se till att även våra utvecklingssatsningar är helt gröna, utan onödig materialanvändning. Vi ser fram emot att fortsätta den här spännande resan från koncept till färdig produkt, säger Håkan G. Lutz.

Inom Europa har Autodesks satsning tagits emot mycket positivt och många nischföretag med miljöprofil kopplar sig till programmet. Intresset ökar nu också starkt i Sverige.

-       Just nu har vi ett stort antal spännande leads som vi jobbar med. Det är företag från olika branscher som alla ser potentialen i att arbeta med digital prototyping för att nå effektivitet och vinna tid i utvecklingsledet. Vehiconomics svarar för en väldigt spännande satsning för framtiden och vi är glada att välkomna dem i programmet, säger Johan Söderberg, försäljningsansvarig för Sverige inom Autodesk Manufacturing.

Om Autodesks Clean Tech Partner Program

Autodesks Clean Tech Partner Program ger anslag i form av programvaror för Digital Prototyping till bolag som utvecklar hållbar teknik. Programvarorna hjälper företagen I deras innovationssträvanden och bidrar till att ta nya produkter till marknaden snabbare och till lägre kostnader. Varje Autodesk Clean Tech-anslag innebär att företaget får designprogramvaror motsvarande 120 000 Euro* (motsvarande 1,17 miljoner SEK) för bara 50 Euro, inklusive upp till fem licenser för AutoCAD Inventor Professional Suite, Autodesk Showcase, Autodesk Vault Professional, Autodesk Revit Architecture, Autodesk Alias Design, Autodesk Algor Simulation and Autodesk Inventor Publisher.

Mer information, inklusive detaljer om hur man ansöker om Clean Techs programvaruanslag i Europa, finns på www.autodesk.de/cleantech och www.autodesk.co.uk/cleantech.

Om Autodesk

Autodesk, Inc. är en ledande tillverkare av mjukvaror för 3D design. Kunder inom branscher som tillverkning, arkitektur, bygg och anläggning, samt film- och spelproduktion – inklusive de 15 senaste Academy Award-vinnarna för bästa visuella effekter – använder Autodesks verktyg för att skapa, visualisera och simulera sina idéer. Sedan AutoCAD introducerades 1982 har Autodesk utvecklat den bredaste produktportföljen av högklassiga mjukvarulösningar för den globala marknaden.

För ytterligare information om Autodesk, se www.autodesk.se eller www.autodesk.com

*Värdet baseras på upp till fem kommersiella licenser av varje applikation.

Autodesk, AutoCAD, Alias, Autodesk Inventor, Inventor, Navisworks, Revit and Showcase are registered trademarks or trademarks of Autodesk, Inc., and/or its subsidiaries and/or affiliates in the USA and/or other countries. Academy Award is a registered trademark of the Academy of Motion Picture Arts and Sciences. All other brand names, product names or trademarks belong to their respective holders. Autodesk reserves the right to alter product and services offerings, and specifications and pricing at any time without notice, and is not responsible for typographical or graphical errors that may appear in this document.

© 2010 Autodesk, Inc. All rights reserved.

Smite

cohn&wolfe

adinilson| cohn&wolfe | senior consultant | p:+46 31616896 | m: +46702257743 |  blog: www.cohnwolfe.wordpress.com |FB: facebook.com/cohnwolfesverige

Privileged/Confidential Information may be contained in this message. If you are not the addressee indicated in this message (or responsible for delivery of the message to such person), you may not copy or deliver this message to anyone. In such case, you should destroy this message and kindly notify the sender by reply email. Please advise immediately if you or your employer does not consent to email for messages of this kind. Opinions, conclusions and other information in this message that do not relate to the official business of Cohn & Wolfe shall be understood as neither given nor endorsed by it.