Autodesk

Autodesks Education Community passerar en miljon medlemmar

Pressmeddelande   •   Feb 09, 2010 10:48 CET

Autodesks studentsatsning fortsätter; allt fler studenter och lärare får tillgång till branschledande designredskap och programvaror

Göteborg den 9 februari 2010Autodesk tillkännager att företagets studentwebb, Education Community, nyligen har passerat en miljon användare. Tillsammans är nu fler än 28 000 utbildningsinstitutioner representerade i 147 länder.

”Vi är glada att Autodesk Education Community har passerat denna viktiga milstolpe. Det stora intresset och antalet medlemmar visar att Autodesks satsning på utbildningssidan behövs och bär frukt”, säger Joe Astroth, Ph.D., vice president of Learning and Education inom Autodesk. ”Communityn ger studenter och lärare tillgång till samma redskap som proffsen, och de kan samarbeta med och lära sig av kompisar och experter över hela världen.”

Autodesk främjar utbildning på flera olika sätt. Autodesk Education Community är ett initiativ som gör att studenter och utbildare får tillgång till Autodesks teknologi och resurser. Via Communityn kan studenter och lärare fritt* ladda ned den senaste versionen av 25 programvaror, få tillgång till högkvalitativa utbildningsresurser, söka bland praktikplatser och lediga jobb och dela sina designförslag med kompisar som har 13-månaderslicenser.

Gratis*, sexmånaders testlicenser finns nu även tillgängliga för Autodesk 3ds Max, Autodesk 3ds Max Design och Autodesk Maya via Autodesk Education Community, där studenter kan utforska såväl designidéer som tänkbara yrkesvägar inom arkitektur, konstruktion och digital bildkonst.

Initiativ från Autodesk Education

Autodesk stöttar studenter och utbildare genom att ge dem tillgång till designprogram, nyheter och andra resurser som behövs för att inspirera och träna kommande generationer yrkesverksamma. Genom att ge stöd åt initiativ som främjar designutbildning, vetenskap, teknik, ingenjörsutbildning och matematik, bidrar Autodesk till att förbereda studenter för framtida framgång, både akademiskt och i karriären.  Autodesk stöttar utbildningar och institutioner på högre nivå världen over genom att erbjuda stora rabatter, licensabonnemang, stipendier, undervisning, läroplansutveckling och gemensamma resurser. För ytterligare information om Autodesk Education, se autodesk.com/education-emea.

Om Autodesk

Autodesk, Inc. är en världsledande tillverkare av mjukvaror för 2D och 3D-design inom branscher som mekanik, bygg och anläggning, samt film- och spelproduktion. Sedan AutoCAD introducerades 1982 har Autodesk utvecklat en produktportfölj av högklassiga lösningar, där möjligheterna att skapa prototyper digitalt, Digital Prototyping, hjälper kunderna uppleva sina idéer redan innan de blir verklighet. Många Fortune 1000-företag väljer idag Autodesks verktyg för att visualisera, simulera och analysera verkligt utfall tidigt i designprocessen och därmed spara tid och pengar, säkra kvalitet och bidra till innovativa lösningar.

För ytterligare information om Autodesk, se www.autodesk.se eller www.autodesk.com