Autoliv AB

Autoliv belönas av DaimlerChrysler

Pressmeddelande   •   Sep 24, 2003 09:07 CEST

Världens ledande bilsäkerhetsföretag Autoliv Inc. har fått Chryslers Komponentpris för 2002. Priset tilldelades företagets bästa underleverantörer. Autoliv var det enda bilsäkerhetsföretaget som fick priset.

Samtidigt fick Autolivs fabriker i Kentucky i USA och i Lerma i Mexico bilföretagets guldmedalj för enastånde leveranssäkerhet och kvalitet.

Autolivs leveranser till Chrysler inleddes 1989 med frontalkrockkuddar. 1993 tillkom leveranser av säkerhetsbälten. Verksamheten har sedan vuxit till att även omfatta sidokrockkuddar, knäkrockkuddar och bilrattar. Följden har blivit att Autoliv numera är Chryslers största leverantör av bilsäkerhetsprodukter.

Följden har också blivit att DaimlerChrysler börjat göra Autoliv till ensamleverantör till flera bilmodeller, t ex till Chryslers nya Pacifica som nyligen fick fem stjärnor – högsta betyg – i myndigheternas krocktester. Autoliv leverar bilens frontalkrockkuddarna, krockkuddegardinerna, knäkrockkuddar, säkerhetsbälten och bilratt. Autoliv har också varit Chryslers utvecklingspartner för denna bil.

"Vi är mycket glada och stolta över att ha fått dessa utmärkelser", säger Autolivs VD och koncernchef Lars Westerberg.

"De är resultatet av uthålliga satsningar under flera år på alltifrån produktutveckling till kvalitetskontroll för att ge våra kunder enastående service och överlägsna produkter", förklarar Lars Westerberg.

Ytterligare upplysningar:
Lars Westerberg, VD och koncernchef, Autoliv Inc., Tel +46-8-58 72 06 00
Peter Koppe, Director, Autoliv’s Global DaimlerChrysler Business Unit, Tel +49- 4121-797-131

Autoliv Inc. tillverkar frontal- och sidokrockkuddar, knäkrockkuddar, säkerhetsbälten och bältessträckare, bilrattar, stolskomponenter och barnstolar samt krockkuddeelektronik åt alla större biltillverkare i världen. Företaget har 80 hel- eller delägda fabriker med över 30.000 anställda i 30 bilproducerande länder. Dessutom har koncernen nio tekniska center med 20 krocktestbanor, fler än något annat bilsäkerhetsföretag. Försäljningen 2002 uppgick till 4,4 miljarder dollar (43 miljarder kr). Autolivs aktie är noterad på New York Stock Exchange (NYSE: ALV) och bolagets svenska depåbevis på OM Stockholms Fondbörs (SSE: ALIV).