Autoliv AB

Autoliv får ytterligare kvalitetspriser från Toyota

Pressmeddelande   •   Apr 06, 2006 10:15 CEST

(Stockholm, 2006-04-06) --- På Toyotas europeiska leverantörskonferens i Bryssel i förra veckan fick Autoliv Inc. (NYSE: ALV och SSE: ALIV) ytterligare tre leverantörspriser från Japans största biltillverkare. Autoliv erhöll för tre veckor sedan 2005-års ”Value Improvement Award” på Toyotas huvudkontor i Nagoya i Japan.

Denna gång uppmärksammades Autoliv för sin problemfria stängning av en krockkuddefabrik i Storbritannien och den smidiga flytten av denna produktion till Turkiet, där Toyota kraftigt ökar sin tillverkningskapacitet. För detta belönades Autoliv med två “Achievement Awards. Det ena var för projektledning och det andra för kostnadsstyrning.

Dessutom fick Autolivs dotterbolag i Turkiet motta ett “Achievement Award” för sitt kvalitetsarbete.

Detta är fjärde gången i år som Autoliv får utmärkelser av kunder. I januari fick Autoliv GMs pris för "Outstanding Performance för sina "prestationer inom kvalitet, kostnadsbesparingar, leveranser och lansering av nya bilmodeller, men även för arbete inom produktion och konceptbilar".
I februari tog Autoliv emot Hondas pris "Supplier of Excellence" för sitt “kontinuerliga förbättringsarbete, som resulterar i högkvalitativa produkter med bättre prestanda till lägre kostnader".

”Vi är mycket stolta och glada över att återigen ha fått ett erkännande från Toyota för vårt arbete inom kvalité, kostnadsreduktion och leveranssäkerhet”, sade Autolivs koncernchef Lars Westerberg.

”Dessa utmärkelser är tydliga bevis på vårt engagemang för våra kunders kostnadssänkningsprogram och globaliseringsplaner. Genom att vi tillverkar bilsäkerhetssystem i alla större biltillverkande länder kan vi ge biltillverkarna oöverträffbar global support, precis som vi gjorde med Toyota i Turkiet under förra året”.

För ytterligare upplysningar:
Mats Ödman, Informationsdirektör, Autoliv Inc., Tel +46-(0)708-32 09 33 (mobil)
Takayoshi Matsunaga, Global Business Director Toyota, Autoliv Inc., Tel +81-52-769-5971
Henrik Kaar, European Customer Manager Toyota Business, Tel +33-1-53 81 21 03

Autoliv Inc. tillverkar frontal- och sidokrockkuddar, knäkrockkuddar, säkerhetsbälten och bältessträckare, bilrattar, stolskomponenter och barnstolar samt krockkudde-elektronik åt alla större biltillverkare i världen. Företaget har 80 hel- eller delägda fabriker med nära 39.000 anställda i drygt 30 bilproducerande länder. Dessutom har koncernen tekniska centra i tio länder med 20 krocktestbanor, fler än något annat bilsäkerhetsföretag. Försäljningen under 2005 uppgick till 6,2 miljarder dollar (drygt 46 miljarder kr).