Autoliv AB

Autoliv höjer utdelningen med 25%

Pressmeddelande   •   Okt 25, 2004 18:07 CEST

Världens ledande bilsäkerhetsföretaget Autoliv Inc. (NYSE: ALV och SSE: ALIV) har beslutat att höja den kvartalsvisa utdelning med 25% från 20 cents per aktie till 25 cents.

Utdelningen kommer att betalas torsdagen den 3 mars 2005 till dem som är aktieägare i Autoliv Inc. på avstämningsdagen torsdagen den 3 februari. Aktien noteras utan rätt till kvartalsutdelningen fr o m den 1 februari.

Under de senaste två åren har Autoliv höjt kvartalsutdelningen i fyra steg med sammanlagt 127% från 11 cent till 25 cent per aktie. Dessutom har bolaget köpt tillbaka 6,7 miljoner aktier under perioden för 200 miljoner dollar (ca. 1,6 milj. Kr).

För ytterligare upplysningar:
Lars Westerberg, VD och koncernchef, Tel. 08 / 58 72 06 00

Autoliv Inc. tillverkar frontal- och sidokrockkuddar, knäkrockkuddar, säkerhetsbälten och bältes¬sträckare, bilrattar, stolskomponenter och barnstolar samt krockkudde¬elektronik åt alla större biltillverkare i världen. Företaget har 80 hel- eller delägda fabriker med över 38.000 anställda i drygt 30 bilproducerande länder. Dessutom har koncernen tekniska centra i tio länder med 20 krocktestbanor, fler än något annat bilsäkerhets¬företag. Försäljningen under de senaste tolv månaderna uppgick till 5,9 miljarder dollar (drygt 45 miljarder kr).