Autoliv AB

Autoliv Kompletterar Styrelsen

Pressmeddelande   •   Okt 25, 2004 16:46 CEST

Världens största bilsäkerhetsföretag Autoliv Inc. har valt Lars Nyberg till ny ledamot av bolagets styrelse.

Sedan förra året är Lars Nyberg ordförande i det amerikanska börsnoterade företaget NCR Corporation som är en av världens ledande koncerner för datatjänster. Dessförinnan var han VD och koncernchef för NCR och bl a ansvarig för NCR-koncernens snabba resultatåterhämtning 1996. Förra året omsatte NCR 5,6 miljarder dollar (drygt 45 miljarder SEK) och hade 29.000 anställda.

Lars Nyberg är styrelseledamot i Sandvik AB och Snap-On Inc. Båda företagen har omfattande leveranser till Autolivs kunder, bilindustrin. Snap-On leverar verktyg och annan produktionsutrustning. Förra året omsatte detta amerikanska börsnoterade företag 2,2 miljarder dollar (knappt 20 miljarder SEK) och hade 12.000 anställda. Lars Nyberg är också ordförande i Micronic Laser Systems AB, som är noterat på Stockholmsbörsen och som är en världsledande tillverkare av avancerade laserritare för framställning av fotomasker.

Lars Nyberg är född 1951 i Sverige och har en civilekonomexamen från Stockholms Universitet.

Styrelsen för Autoliv anser att Lars Nyberg uppfyller de krav som gäller för amerikanska bolag för att styrelseledamöter skall vara oberoende. Lars Nyberg utsågs också till ledamot av revisionskommittén i Autoliv.

Ytterligare upplysningar:
Lars Nyberg, Tel. 0768-71 78 17
Lars Westerberg, VD och koncernchef, Autoliv Inc., Tel 08-587 20 600
För högupplöst bild på Lars Nyberg, kontakta: pernilla.eklund@autoliv.com

Autoliv Inc. tillverkar frontal- och sidokrockkuddar, knäkrockkuddar, säkerhetsbälten och bältessträckare, bilrattar, stolskomponenter och barnstolar samt krockkuddeelektronik åt alla större biltillverkare i världen. Företaget har 80 hel- eller delägda fabriker med 40,000 sysselsatta i 30 bilproducerande länder. Dessutom har koncernen utvecklingscenter i sex länder med 20 krocktestbanor, fler än något annat bilsäkerhetsföretag. Försäljningen uppgick under 2003 till 5,3 miljarder dollar (ca 43 miljarder SEK). Autolivs aktie är noterad på New York Stock Exchange (NYSE: ALV) och bolagets svenska depåbevis på OM Stockholms Fondbörs (SSE: ALIV).