Autoliv AB

Autoliv ökar bälteskapaciteten

Pressmeddelande   •   Jul 13, 2004 12:26 CEST

Världens ledande bilsäkerhetsföretag Autoliv Inc. har beslutat att bygga ytterligare en fabrik för bältesband som ett svar på företagets stadigt stigande marknadsandel på säkerhetsbälten. Den nya fabriken, som kommer att förläggas till Rumänien, kommer att höja Autolivs årliga produktionskapacitet för bältesband med
25 miljoner meter vilket innebär 20% tillskott till företagets europeiska kapacitet. Härigenom skall Autoliv kunna höja sin marknadsandel i Europa på band till säkerhetsbälten till över 40% och befästa sin marknadsandel på bältessystem som uppgår till drygt 60%.

När den nya automatiserade vävanläggningen är i full drift kommer fabriken att ha
40 anställda. Investeringskostnaden beräknas uppgå till 7 miljoner Euro. Fabriken förläggs till Brasov i Rumänien, där Autoliv redan har en fabrik för sammansättning av bältessystem.

Autolivs nuvarande fabrik i Europa för bältesband ligger i Boxtel i Nederländerna. Denna helägda vävanläggning (Van Oerle Alberton B.V.) levererar också band till andra bilsäkerhetsföretag bl a de japanska bältestillverkarna Takata och TokaiRika och det amerikanska företaget TRW.

Autolivs nya fabrik skall vara leveransklar om ett år.

För ytterligare upplysningar:
Lars Westerberg, VD och koncernchef, Tel 08-587 206 00
Mats Ödman, Informationsdirektör, Tel. 08-587 206 23 eller 0708-32 09 33 (mob)

Autoliv Inc. tillverkar frontal- och sidokrockkuddar, knäkrockkuddar, säkerhetsbälten och bältes-sträckare, bilrattar, stolskomponenter och barnstolar samt krockkudde-elektronik åt alla större biltillverkare i världen. Företaget har 80 hel- eller delägda fabriker med nästan 37.000 anställda i drygt 30 bilproducerande länder. Dessutom har koncernen tekniska centra i tio länder med 20 krocktestbanor, fler än något annat bilsäkerhets-företag. Försäljningen 2003 uppgick till 5,3 miljarder dollar (drygt 47 miljarder kr).